NS: geld terug bij vergeten uitcheck
De NS start binnenkort met een proef om treinreizigers automatisch geld terug te geven als ze vergeten uit te checken. Maar er zit wel een addertje onder het gras: het bedrijf gaat de reisgegevens ook gebruiken voor 'gepersonaliseerde reisinformatie'.
De proef bestaat in eerste instantie uit 10.000 mensen. Als reizigers ergens hebben ingecheckt, maar vergeten zijn uit te checken, krijgen ze een mailtje. Daarna kunnen ze het te veel betaalde geld op hun chipkaart teruggestort krijgen bij de automaat.
Nu moeten ze bij een gemiste uitcheck het geld nog zelf terugvragen, maar veel reizigers doen dat niet. Jaarlijks levert dat de ov-bedrijven zo'n 16 miljoen euro op.
Reizigers geven, door mee te doen aan de proef, de spoorwegen toestemming om te zien waar ze reizen. Volgens een woordvoerder worden die gegevens in de toekomst gebruikt voor een reisadvies op maat: "Als we bijvoorbeeld zien dat een reiziger elke dag van Den Bosch naar Utrecht gaat, kunnen we hem van tevoren laten weten dat er werkzaamheden zijn op dat traject."
Volgens de woordvoerder wordt de dienst, waar mensen zich apart voor moeten aanmelden, niet gebruikt voor commerciële doeleinden. "Maar in de toekomst kunnen we reizigers wellicht andere voordeeltjes bieden."
Omstreden
Eerder werd de NS op de vingers getikt door het College Bescherming Persoonsgegevens, omdat de vervoerder de gegevens van de chipkaarthouders gebruikte voor marketingdoeleinden. Het bedrijf hield het toen op "op maat gesneden aanbiedingen." Het college concludeerde dat de NS daarmee de privacywet overtrad.