Refresco topman Hans Roelofs bij de beursgang van het bedrijf afgelopen maart
NOS Nieuws

Verlies voor bottelaar Refresco

Refresco heeft het afgelopen jaar meer verkocht, maar daar minder aan verdiend. Dat blijkt uit halfjaarcijfers die de Rotterdamse bottelaar van onder meer Coca-Cola, Pepsi en Lipton donderdag publiceerde.

Zo'n 3 miljard liter frisdrank verkocht Refresco de eerste zes maanden van dit jaar. Dat was weliswaar een fractie meer dan in dezelfde periode vorig jaar, maar niet goed voor een stijging van de omzet. Die zakte een heel klein beetje, met 2,6 miljoen tot iets boven de 1 miljard euro.

Het lukte het frisdrankbedrijf niet om de nettowinst op peil te houden. In het eerste half jaar van 2014 bedroeg die nog 21,9 miljoen euro, maar afgelopen periode zakte Refresco zo'n 10 miljoen euro in het rood. Dat ligt volgens het bedrijf met name aan hoge bijkomende financieringskosten.

Koud voorjaar

Refresco is de grootste bottelaar van frisdrank en sapjes van Europa. De prestaties in de afzonderlijke landen wisselden de afgelopen tijd. Dat had verschillende oorzaken. Zo verkocht het bedrijf meer liters in Italië, dankzij een nieuw contract met Ferrero.

In de Benelux nam het volume juist af, vanwege de zwakkere retailmarkt daar en het slechtere weer in april en mei.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl