Steeds meer jongeren kopen oordopjes

time icon

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Oordoppen zijn niet meer voor watjes

De laatste jaren worden er steeds meer oordopjes verkocht. Een op de vijf jongeren heeft gehoorschade. En zij die nog onbeschadigde oren hebben, willen dat graag zo houden. Kassa dus voor bedrijven die oordoppen op de markt brengen.

Alpine meldt een groei van ruim 50 procent in twee jaar. Bij Comfoor/Pluggerz steeg de verkoop 30 procent in een jaar en bij Thunderplugs gingen ze van nul naar een half miljoen oordoppen in drie jaar tijd.

De groei is het resultaat van een bewustwordingscampagne die jongeren aanzet om hun gehoor te beschermen. Als deejays van 3FM het doen, dan is het toch heel gewoon, luidt de boodschap. Bij festivals en in discotheken liggen oordopjes goed zichtbaar te koop en bij voordeeldrogisterijketens liggen ze op de toonbank.

Doos na doos de deur uit

Pluggerz in Doetichem is een van de bedrijven die er garen bij spinnen. In het kantoor staat de telefoon roodgloeiend, bij de inpakafdeling wordt doos na doos klaargemaakt voor verzending.

"We nemen elk jaar een heleboel nieuwe mensen aan", zegt directeur Jeroen Verdam. "Het aantal medewerkers is in drie, vier jaar tijd verdubbeld. Ook werken we steeds meer met mensen van sociale werkplaatsen om de oordoppen in elkaar te zetten en in te pakken. Dat doen we liever in Nederland dan bijvoorbeeld in China."

Ondanks de groeiende aandacht voor gehoorbescherming, is de markt nog lang niet verzadigd. "Op festivals lopen meer jongeren rond zonder dan met gehoorbescherming. Dus het taboe is nog niet helemaal van tafel", zegt Verdam.

Buitenland

Ook in het buitenland liggen kansen voor Nederlandse oordopjesbedrijven. In Vlaanderen is de aandacht voor gehoorschade groter dan in Nederland, maar in andere landen valt er veel te winnen. "The sky is the limit", glundert Verdam.

STER Reclame