NOS Nieuws

Boten besparen water bij de sluis: samen schutten

  • Karin Alberts

    Verslaggever

  • Karin Alberts

    Verslaggever

Vanwege de droogte moeten de sluismeesters van de Brabantse en Limburgse waterwegen zuinig met water omspringen. Om water te besparen, worden sluisdeuren minder vaak geopend en gesloten.

Sluismeester Govert Heijmen werkt in het sluizencomplex Maasbracht. Daar wordt het waterverkeer tussen Maas en Julianakanaal geschut. Het verval is ruim elf meter. "Het grootste van Nederland", zegt Heijmen trots. Vanuit het gebouw naast de drie sluizen opent en sluit hij de zware sluisdeuren met een muisklik.

Stuurloos

Gevolg van de besparingsmaatregel is dat de beroepsvaart en plezierjachten samen de sluis in moeten. Dat gaat niet altijd vlekkeloos, demonstreert een Duits pleziervaartuig dat iets te snel na een zestig meter lang schip de sluis binnenvaart.

Het schip heeft de schroef nog niet uit en door de golfslag achter het schip, raakt het Duitse bootje stuurloos en botst hard tegen de kade aan. Het stootkussen dat de klap opvangt, is op slag lek.

Passen en meten in de sluis.

Steward Niels slaat het tafereel vanaf de kade gade. "Kijk, als dat bootje even had gewacht tot de schroef uit was, had hij geen enkel probleem gehad. En zo'n schip moet toch eerst zelf vastliggen, voor de schipper de motor uit kan zetten."

De Duitse toerist blijkt daar niet van op de hoogte te zijn. Hij heeft geen vaarbewijs, en dat hoeft ook niet, want zijn boot is korter dan vijftien meter. Dat geldt voor heel veel recreanten. "Ik zou willen dat dat vaarbewijs verplicht was voor iedere boot, hoe klein ook", zegt sluismeester Heijmen. "Dat zou een hoop gedoe schelen."

Te snel

Volgens een beroepsschipper uit Barendrecht is een vaarbewijs voor recreanten niet nodig. "Als die recreanten goed de aanwijzingen opvolgen van de sluismeester en stewards, is er niks aan de hand."

De schipper heeft ook ervaring met ongelukken. "In sluis Zandbeek heeft eens een man met zijn hand tussen zijn boot en de kant klem gezeten. Hand helemaal kapot. Hij was gewoon te snel achter mij aan naar binnengevaren, terwijl mijn schroef nog aanstond."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl