Julianabrug in 2011 opgetild met hijskranen op de wal
Hugo van der Parre
Researchredacteur
Het brugdeel van de Julianabrug in Alphen aan den Rijn dat gisteren samen met twee hijskranen op woonhuizen terechtkwam, is in 2011 ook al eens opgetakeld vanwege een spoedreparatie. Dat gebeurde toen met drie kranen. Twee stonden op de vaste wal en één op een ponton.
Bij het ongeluk gisteren werd gebruik gemaakt van twee hijskranen die beide op een ponton op het water stonden.
Emeritus hoogleraar Civiele Techniek Leo Wagemans zegt dat die laatste manier te risicovol was. "Ze hadden het op dezelfde manier moeten doen als in 2011", zegt Wagemans. "Toen heeft bij het uithijsen één grote kraan op de wal gestaan. Die staat stabiel, dus die kan het brugdeel beter onder controle houden dan wanneer je met twee kranen op een ponton staat. Dat wiebelt veel meer."
Doorgeroest
Het bedrijf Sarens voerde eind november 2011 de takelwerkzaamheden uit. Sarens moest het brugdeel omhoog hijsen en transporteren. Dat was nodig omdat de draaipunten van de hoofdconstructie van de brug doorgeroest bleken te zijn. Dat was tijdens een inspectie aan het licht gekomen.
Op een filmpje op YouTube van Studio Alphen is te zien hoe het brugdeel met drie hijskranen omhoog werd getakeld.
Op de website van Sarens staat welke kranen hiervoor werden gebruikt. Op het ponton stond een 250 tons-kraan en op de kade een 500 tons-kraan. Beide kranen moesten het brugdeel van 100 ton verplaatsen. Het brugdeel werd op een zogeheten schuinstelling op het ponton gehesen.
De schuinstelling werd met behulp van een 60 tons-kraan opgebouwd. Daarna werd het brugdeel met de schuinstelling op het ponton via het water getransporteerd. De operatie verliep zonder problemen.
Sarens wil niet reageren op het ongeval in Alphen aan den Rijn.
Wilt u reageren? Mail uw reactie dan naar jikke.zijlstra@nos.nl of hugo.van.der.parre@nos.nl.