NOS Nieuws

Ov-ombudsman wil 'gratis' vervanging chipkaart

Reizigers klagen bij de Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer over de verplichte vervanging van de ov-chipkaart. Die kaart is vijf jaar geldig en een nieuwe kaart kost voor mensen zonder NS-abonnement 7,50 euro.

Veel mensen vinden dat te duur. Ze vinden het ook lastig dat het saldo op een verlopen kaart in veel gevallen niet automatisch wordt teruggeboekt.

Mijn ov-chipkaart bleek verlopen toen ik in de bus stapte. Ik moest voor 7,50 euro een nieuwe kopen. De kaart werkte goed, ik heb niet om vervanging gevraagd. Waarom moet ik er dan wel voor betalen?

Klacht in het kwartaalbericht OV-loket

Volgens TransLink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, moeten de kaarten net als bankpasjes iedere vier à vijf jaar worden vervangen omdat ze poreus worden en kunnen breken. Daarnaast zijn de kaarten beveiligd en die technologie moet regelmatig worden vernieuwd.

Het saldo dat op de oude kaart stond, kon de baliemedewerker er niet meer afhalen. Nu moet ik beide kaarten opsturen om het saldo op mijn rekening te laten bijschrijven. Een enorme hoeveelheid rompslomp; onnodige kosten en nu maar hopen dat het geld op mijn rekening komt. Waarom een houdbaarheidsdatum op de chipkaart?

Klacht in het kwartaalbericht OV-loket

Veel reizigers vinden het vervangen van een verlopen chipkaart ingewikkeld. Alleen voor reizigers met een NS-abonnement gaat de vervanging vanzelf. Alle andere ov-chipkaarthouders moeten hun nieuwe kaart zelf aanvragen. Reizigers met een anonieme kaart moeten hun vervallen kaart opsturen om het saldo dat er nog op staat terug te kunnen krijgen.

Volgens TransLink is het technisch nog niet mogelijk om het saldo van een vervallen kaart over te zetten naar een nieuwe kaart. Maar naar die mogelijkheid wordt wel onderzoek gedaan.

'Gratis'

De Ombudsman voor het Openbaar Vervoer wil dat de kosten voor het vervangen van ov-chipkaarten in de vervoerstarieven worden verwerkt. Dan krijgen de klanten iedere vijf jaar een 'gratis' kaart opgestuurd. "Dan kunnen veel papierwerk en veel ergernis achterwege blijven", schrijft de Ombudsman in zijn laatste rapportage.

Een woordvoerder van Connixxion zegt dat de vervoerders samen met Translink zoeken naar mogelijkheden om het betalen te moderniseren. Een onlangs gestarte proef in samenwerking met de ANWB is daar een voorbeeld van.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl