Verstappen verheugt zich op Mickey Mouse-circuit
Voor de familie Verstappen is de Hungaroring een circuit met mooie herinneringen. Hier pakte vader Jos in 1994 zijn eerste podiumplaats in de Formule 1. De Max-fans hopen op een herhaling, maar dat lijkt een onmogelijke opgave. In Boedapest blikt de 17-jarige Limburger van Toro Rosso met NOS-verslaggever Louis Dekker vooruit op z’n tiende grand prix en praat hij over zijn seizoen en over veiligheid.
Je hebt negen races achter de rug, finishte twee keer in de punten, maar je bent al vijf keer uitgevallen. Is de zwart-wit-geblokte vlag dit weekend topprioriteit?
“Nee, finishen is absoluut geen doel op zich. Met nog een 11de of 12de plaats schiet ik niks op. Ik ga vanaf nu iedere race voor punten. Als dat vaak genoeg lukt, neem ik die uitvalbeurten op de koop toe. Ik ben optimistisch over komend weekend. Een mooi resultaat moet haalbaar zijn. Dit kan mijn beste race van het seizoen worden.”
Je vader Jos scoorde hier in 1994 z’n eerste Formule 1-podium. Kun je zijn 3de plaats dit weekend evenaren?
“Derde worden? Ik denk niet dat dat aan de orde is. Ik hou me er in ieder geval niet mee bezig. Mercedes en Ferrari zijn buitencategorie, normaal gesproken niet te pakken. Ik reed hier vorig jaar Formule 3-races en daar was het wat eenvoudiger voorin mee te strijden omdat die auto’s meer aan elkaar gewaagd zijn. In de Formule 1 zijn de kaarten anders geschud.”
De Hungaroring heeft een mooie bijnaam: het ‘Mickey Mouse-circuit’. Waarom?
“Dat heeft met de lay-out van de baan te maken. Kort, smal, weinig rechte stukken en veel snelle bochten achter elkaar. Het is best een uitdagend circuit, zeker niet eenvoudig. Als je één bocht mist, kom je niet goed uit voor de volgende. Het is dus heel belangrijk om in een goed ritme te zitten. Ik denk dat dat wel goed komt. Dit circuit zou onze auto goed moeten liggen, dus ik kijk uit naar deze race. Helemaal als er een regenbui komt, maar dat lijkt helaas niet aan de orde.”
Dichte cockpits? Nee. Formule 1 met een dak is geen Formule 1.
Je ging met hoge verwachtingen naar de vorige race (de grand prix van Engeland), maar het ging mis. Was de schuiver in Silverstone een rijdersfout? Kwam het door je onervarenheid?
“Ach, het was een beetje ongelukkig. Een combinatie van van alles wat fout ging. Ik reed als enige op koude, harde banden en dat was erg lastig doordat de safety-car in de beginfase de snelheid er uit haalde. Harde banden zijn erg gevoelig, zeker bij het accelereren. Een spin is dan snel gebeurd. Ik heb er in ieder geval van geleerd.”
De Formule 1 nam deze week afscheid van Jules Bianchi, die overleed aan de gevolgen van een ongeluk tijdens de grand prix van Japan vorig jaar. Daardoor laait de discussie over veiligheid weer op. Kan het nog safer?
“Als je naar mijn crash in Monaco kijkt, zie je hoe veilig de Formule 1 al is. Er zal altijd risico blijven en Bianchi heeft gewoon vreselijk veel pech gehad. Een crash tegen een takelwagen, precies met z’n hoofd. Hoe vaak komt dat voor? Helaas is het gebeurd. Heel ongelukkig.”
Williams-coureur Felipe Massa zei in de persconferentie dat hij niet per se tegen een ‘closed cockpit’ is. Zie jij Formule 1 met een dak zitten?
"Dichte cockpits? Nee. Formule 1 met een dak is geen Formule 1. Het hoofd van de coureur is in de open lucht en blijft dus kwetsbaar. Maar ja, dat hoort bij single-seaters.”
De zomerstop komt er aan. Drie weken vakantie tot je ‘thuisrace’: de grand prix van België. Verheug je je op die rustperiode?
“Ach, ik zou liever nog een paar races doen. Dat is waar ik voor leef. Echt tot rust komen zit er trouwens niet in. Ik moet gewoon trainen. Dat gaat vanzelf hoor. Ik was eergisteren nog aan het karten, dat is de aard van het beestje. Ik heb wel een week vakantie en ga er even tussen uit. Nee, niet naar de Ardennen. Daar ben ik al vaak genoeg geweest.”