Eerste auto's rijden over nieuwe Botlekbrug

De nieuwe Botlekbrug bij Rotterdam is in één richting open voor verkeer. Om 10.00 uur reden de eerste auto's over de brug. De 1200 meter lange brug is een van de grootste hefbruggen van Europa en moet verkeersproblemen op de weg en op het water oplossen.
Rijkswaterstaat hoopt dat lokaal verkeer voortaan voor de brug kiest en de Botlektunnel mijdt. "Hoe meer lokaal verkeer op de brug, hoe minder in de tunnel. Daardoor moet de haven beter bereikbaar worden voor vrachtverkeer", zegt woordvoerder Hanneke Derksen.
Specificaties nieuwe Botlekbrug (cijfers: Rijkswaterstaat)
Oude brug | Nieuwe brug | |
Max. snelheid | 50 km/u | 100 km/u |
Rijbanen | 2x1 | 2x2 |
Doorvaarhoogte (wanneer gesloten) | 8 meter | 14 meter |
Hefdelen | 1 | 2 |
Doorvaarbreedte | 55 meter | 87 meter per hefdeel |
Opening | 6 à 7 keer per uur | 1 à 2 keer per uur |
Sporen | 1 | 1 (tweede spoor is mogelijk) |
Doordat de nieuwe brug een stuk hoger boven het water ligt, hoeft hij minder vaak open om schepen door te laten. De oude brug gaat 6 tot 7 keer per uur open, de nieuwe maar 1 of 2 keer. Ook heeft hij twee hefdelen, waardoor schepen uit beide richtingen er tegelijk onderdoor kunnen. Die hefdelen wegen 5000 ton per stuk en worden steeds 31 meter omhoog getakeld.
De nieuwe brug krijgt twee rijstroken in beide richtingen. Daardoor kan de maximale snelheid voor het wegverkeer omhoog naar 100 kilometer per uur. Op de oude brug mag je maar 50 kilometer per uur.
Voorlopig is de nieuwe brug alleen in de richting Rotterdam open. De tweede rijbaan wordt eind dit jaar opgeleverd. Het spoor volgt in 2017. Daarna wordt de oude brug gesloopt.
