Leraar tobt met thema's als antisemitisme, homoseksualiteit
Een op de vijf leraren vindt het moeilijk om gevoelige onderwerpen als homoseksualiteit en integratie in de klas te bespreken. Een op de honderd leerkrachten vermijdt dergelijke thema's helemaal. Dat blijkt uit onderzoek van het ministerie van Onderwijs.
Staatssecretaris Dekker schrijft in een brief aan de Kamer dat er na de zomervakantie hulp komt voor de leerkrachten.
Onveilig
Duizenden leraren gaven in het onderzoek aan dat ze zich onveilig voelen bij de behandeling van maatschappelijk gevoelige thema's. Het gaat om onderwerpen als de Holocaust, islamofobie, fundamentalisme, antisemitisme, rechts-extremisme, homo- en biseksualiteit en vrijheid van meningsuiting.
Ook zeggen de docenten dat ze onvoldoende weten van de onderwerpen, of te weinig houvast voelen bij de bespreking ervan.
Steun
"Juist als de reacties in de klas heftig zijn, is het essentieel dat erover gepraat wordt", schrijft Dekker. De Stichting School en Veiligheid gaat na de vakantie op scholen bijeenkomsten organiseren om leraren te ondersteunen. Leraren konden al terecht bij een helpdesk van deze stichting.
Dekker liet onderzoek onder leraren doen na de aanslag van moslimextremisten op de redactie van het Franse satirische tijdschrift Charlie Hebdo in Parijs, in januari van dit jaar. In de weken erna kregen veel docenten in de klas vragen naar aanleiding van de gebeurtenis.