Standaardmaat voor handbagage: de reiziger moet inleveren

Een mal van Ryanair: past de koffer wel of niet? Hollandse Hoogte

55x35x20 centimeter: dat moet de standaardmaat worden voor koffers die als handbagage mee het vliegtuig in kunnen, als het aan de luchtvaartorganisatie IATA ligt. De organisatie wil een einde maken aan de praktijk dat maatschappijen zelf kiezen hoe groot handbagage maximaal mag zijn. 

Een goed idee, vindt de Consumentenbond. Een woordvoerder zegt dat een standaardmaat duidelijkheid geeft. "Je weet dan waar je aan toe bent. Niet iedereen kijkt op de site van vliegmaatschappijen." De bond voegt eraan toe dat het om een 'minimumstandaard' zou moeten gaan, waarbij iedere koffer van dat formaat of kleiner gegarandeerd mee moet mogen.

Verschillen

De verschillen tussen maatschappijen zijn flink. De lengtemaat van 55 centimeter is gebruikelijk en wordt gehanteerd door onder meer KLM, Transavia.com, ArkeFly, Corendon en Ryanair. Passagiers van easyJet mogen nog een iets langere koffer meenemen, van 56 centimeter.

Maar bij de breedte van koffers lopen de maatschappijen uiteen: zo is de toegestane breedte bij KLM 35 centimeter en bij easyJet 45 centimeter. Aan de gate ontstaan door zulke verschillen soms teleurstellingen. Wie zich vergist en alsnog bagage moet inchecken, is bijna altijd tientallen euro's kwijt.

NOS

Wat opvalt: de standaardmaat die IATA voorstelt, is aanzienlijk kleiner dan de vijf maatschappijen nu hanteren. En dat terwijl de maatschappijen de laatste jaren volgens de Consumentenbond strenger zijn gaan controleren of koffers wel voldoen aan de eisen. 

KLM steunt IATA

KLM erkent dat de reiziger moet inleveren als de standaardmaat wordt ingevoerd. Dat gebeurt wel, als het aan KLM ligt. De maatschappij gaat het IATA-voorstel steunen. 

Budgetmaatschappijen als RyanAir en easyJet zijn overigens geen IATA-leden. Zij kunnen dus ook in de toekomst hun eigen maxima bepalen. ArkeFly is ook niet aangesloten bij IATA, maar spreekt wel van een interessante ontwikkeling.

Vragen

KLM benadrukt verder het belang van maximum afmetingen voor koffers. Daarmee moet worden zekergesteld dat koffers altijd in een bagagerek passen. Op de vraag of een passagier met een koffer die 1 centimeter te groot is aan de gate pech heeft, zegt de woordvoerder: "Dat is wel het uitgangspunt".

De Consumentenbond heeft dan ook nog vragen over het IATA-plan. "Wat als je een paar weken geleden een koffer hebt gekocht die voldoet aan de huidige eisen? Komt er dan een overgangsregeling?" De bond wil voorkomen dat alle koffers die nu worden gebruikt, plotseling waardeloos zijn. "Daar zouden kofferfabrikanten blij mee zijn; wij wat minder."

STER Reclame