Klanten met een gratis proefpakket krijgen vaak dure vervolgzendingen
NOS Nieuws

Gratis proefpakket blijkt vaak duur abonnement

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is een campagne begonnen tegen ongevraagde vervolgzendingen na bestelling van een gratis proefpakket. Veel klanten die zo'n proefpakket ontvangen, zitten daarna vast aan een abonnement op vervolgzendingen. Dit kan honderden euro's kosten, terwijl daar in de advertentietekst meestal niet voor wordt gewaarschuwd.

Met het project 'Niet besteld? Geef geen geld!' wil de ACM klanten helpen met de vraag of ze wel echt moeten betalen voor deze vervolgzendingen. Volgens de organisatie hoeven ze dit niet te doen als ze niet expliciet met betaalde vervolgzendingen akkoord zijn gegaan.

Monitoren

De ACM krijgt maandelijks zo'n 200 meldingen binnen over ongevraagde zendingen. Klanten met ervaringen met deze vervolgpakketten kunnen vanaf vandaag terecht bij ConsuWijzer, het klantencentrum van de ACM.

"Met deze campagne willen wij dit probleem op twee manieren aanpakken", zegt een woordvoerder van ACM. "Enerzijds door de klant te wijzen op zijn rechten, anderzijds door bedrijven extra in de gaten te houden."

Boete

"Bedrijven moeten in de advertentieteksten duidelijk aangeven of er vervolgzendingen komen en of deze geld kosten", zegt de woordvoerder.

De ACM kan bedrijven die toch geld vragen voor ongevraagde vervolgzendingen een boete opleggen die kan oplopen tot 450.000 euro.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl