De hashtag dringt door in de offline wereld van kinderen

ANP
Geschreven door
Nando Kasteleijn
Techredacteur

Kinderen in de leeftijd van 5 tot 13 jaar gebruiken hashtags steeds vaker buiten de online wereld. Dat blijkt uit onderzoek van Oxford University Press. De uitgeverij van de bekende universiteit onderzocht meer dan 120.000 verhalen die door kinderen waren ingestuurd in het kader van een wedstrijd van de BBC.

Het blijkt dat kinderen steeds vaker een hashtag, in symbool aangeduid als '#', gebruiken om zinnen een extra betekenis te geven. Als voorbeeld geven de onderzoekers zinnen als "Ze bleef gewoon lopen toen de grot achter haar explodeerde #supercool" en "Ze wist dat ze zou worden opgegeten (#bang!!!)".

Dit is normaal op sociale netwerken zoals Twitter, Facebook en Instagram. Daar wordt het hashtag-symbool gebruikt om grote evenementen aan te duiden, zoals #WK2014, maar ook als dingen fout gaan: #NSfail. 

Deze schrijfwijze was tot nu toe in de offline wereld minder gebruikelijk. "Dit is een significante verandering", zegt Vineeta Gupta van Oxford University Press tegen de BBC. "Kinderen gebruiken de hashtag steeds vaker om een verhaal kracht bij te zetten." 

Verhalen over YouTube

Daarnaast worden bepaalde technologische termen alweer vervangen. Werd er vroeger veel over tv geschreven, tegenwoordig is het mobieltje populair. De iPod, mp3 en BlackBerry zijn vervangen voor iPhone, WhatsApp en chatplatform ooVoo. 

Wat de onderzoekers verder opviel dat veel kinderen een verhaal schreven waarin de hoofdpersoon bekend werd dankzij een filmpje op YouTube.

STER Reclame