De titels van Vox Media
NOS Nieuws

Waarom Vox Media best het nieuwe Time Inc. kan worden

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Uitgever Vox Media ontving tientallen miljoenen van investeerders en trekt nu miljoenen bezoekers per maand. Het moederbedrijf van zeven nieuwssites groeit razendsnel en wordt door The New York Times al getipt als 21ste eeuwse versie van mediaconcern Time Inc., dat maandelijks zo'n 120 miljoen mensen bereikt.

Gisteren maakte Vox Media bekend dat het technologiesite Re/code inlijft. Het is niet de grootste overname, maar maakt wel opnieuw duidelijk dat het bedrijf op weg is om een belangrijke speler te worden.

Blogs over sporten

De site begon in 2003 als een netwerk van blogs over sporten: SportsBlogs. Na onenigheid bij de techsite Engadget besloten een aantal techjournalisten over te stappen naar de sportsite om daar technologiesite The Verge op te richten. SportsBlogs veranderde daarnaast in SBnation en zo was uitgeverij Vox Media geboren.

Met geld van investeerders werd de uitgever verder uitgebouwd. Zowel SBnation als The Verge staat bekend om grote producties en uitstekend videowerk. Ook werden er sites aangekocht die waren gespecialiseerd in onderwerpen als architectuur en eten. Begin 2014 begon de uitgever Vox.com, een site die veel uitleg geeft bij het nieuws.

Zo ontstond er een netwerk van sites met ieder hun eigen specialisatie dat vele tientallen miljoenen bezoekers per maand trekt.

Op maat gemaakt

De uitgever verdient aan de verkoop van advertenties. Een speciale afdeling, Vox Creative, moet op maat gemaakte advertenties verkopen aan grote bedrijven.

De campagnes worden vervolgens op de acht titels uitgezet. Er wordt nog geen winst gemaakt, want Vox Media investeert vooral. Om verder te kunnen uitbreiden, ontving het bedrijf in oktober vorig jaar een nieuwe investering van 50 miljoen dollar van drie durfinvesteerders. Er is dus geloof dat het concept werkt.

Groot zijn

Re/code is maar een kleine partij. De site wordt gerund door twee bekende technologiejournalisten: Kara Swisher en Walt Mossberg. De verwachting was dan ook dat Re/code, met al zijn scoops, succesvol zou zijn.

Maar de praktijk is weerbarstiger. De site trekt slechts 1,5 miljoen bezoekers per maand. The Verge trok volgens eigen metingen vorige maand bijna 25 miljoen bezoekers. De vraag is in hoeverre de sites met elkaar gaan concurreren. Volgens Vox Media-baas Jim Bankoff is er maar een kleine overlapping van de doelgroep van slechts 4 procent.

Nog een overname

Het kan voor Vox Media zelf ook nog een spannend worden. Een van de investeerders, Comcast, zou de uitgever willen overnemen, meldt Quartz. Dat zou best ironisch zijn, omdat The Verge in het verleden veel kritische artikelen over Comcast schreef en de site bij de overname van AOL door Verizon zich hardop afvroeg of sites TechCrunch en Engadget nog wel onafhankelijk konden blijven.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl