200 meter snelweg; tientallen kilometers minder file

ANP

Langs de weg staat een bord met zijn naam erop. Henk Sijsling, inwoner van Den Haag, mag zich de geestelijk vader noemen van een wegaanpassing van het knooppunt Prins Clausplein bij Den Haag. Tot voor kort stonden daar lange files op het punt waar de A13 en de A4 elkaar kruisten; vandaag wordt een nieuw stuk weg geopend waardoor het oponthoud moet afnemen en de veiligheid moet verbeteren.

Sijsling, die dagelijks op het knooppunt in de file stond, zag jaren geleden al dat het beter kon. Hij belde Rijkswaterstaat en die had wel oren naar zijn oplossing. Die klonk simpel: zorg dat de twee verkeersstromen gescheiden worden. Daarvoor moest de bestaande weg opnieuw ingedeeld worden en een nieuwe korte verbindingsstrook aangelegd. En zo geschiedde.

Aanpassingen Prins Clausplein NOS

Fly-over

Het Prins Clausplein stamt uit 1985 en bestaat uit een stel indrukwekkende 'fly-overs', wegdelen die over elkaar heen lopen en elkaar kruisen zodat verschillende verkeersstromen niet door elkaar lopen en er geen files ontstaan. Althans, dat was het oorspronkelijke plan. In de praktijk pakte dat anders uit.

Het gevolg: lange files op het stuk waar de A13 en de A4 samenkomen. "Hier kan je het goed zien", zegt Sijsling tegen verslaggever Mattijs van de Wiel. Samen rijden ze over het aangepaste stuk snelweg. "Daar heb je een afslag voor Utrecht-Zoetermeer en voor Den Haag-Voorburg. In de oude situatie gingen die er allebei gelijktijdig af." 

'Ik heb het bedacht uit verveling'

Verslaggever Mattijs van de Wiel rijdt samen met Henk Sijsling, bedenker van een aanpassing van knooppunt Prins Clausplein, over het nieuwe stuk snelweg.

Meedenken

Het gevolg: mensen die helemaal niet naar Utrecht moesten, kwamen in een file terecht die niet voor hen was. "Dat is een zogeheten secundaire file. En daar stond ik dus iedere ochtend in." De knappe koppen bij Rijkswaterstaat hebben het knooppunt goed in elkaar gezet, zegt Sijsling. "Maar hier had net wat beter over nagedacht moeten worden. Dat is alles." 

Zijn masterplan is niet uit ergernis ontstaan. "Gewoon uit verveling. Ik stond vast en toen bedacht ik het. Ik had tenslotte alle tijd om daar rustig over te filosoferen." Aan de kant van de weg staat een bord met zijn naam erop. "Het was geweldig hoe Rijkswaterstaat met me meedacht. Ik heb twee keer een ministerieel bedankje gehad, vandaag mag ik het wegdek openen. En met dat bord krijg ik ruim de credits." 

Bescheiden

Hij reageert bescheiden, maar zijn stukje weg gaat voor duizenden automobilisten minder files opleveren. "Ach, mijn file is in ieder geval opgelost."

STER Reclame