'Wij hebben Hollywood. Who cares, jullie hebben een koning'
Het is tropisch warm in de kas van Ter Laak Orchideeën. De zes Amerikaanse journalisten die er een rondleiding krijgen lijkt het niet te deren. Zij zijn druk met foto’s maken en filmen.
"Het is een fantastische reis, amazing!", zegt Shandra Martinez van Grand Rapids Press. "We maken lange dagen van 14, 15 uur langs bedrijven en organisaties zodat we echt een spoedcursus Nederland en Nederlandse cultuur krijgen.”
Shandra is één van de zes journalisten die door het ministerie van Buitenlandse Zaken zijn uitgenodigd om deel te nemen aan de persreis voorafgaand aan het bezoek dat koning Willem-Alexander over tien dagen aan de Verenigde Staten brengt.
Wij hebben Hollywoodsterren en een president, maar who cares, jullie hebben een koning!
Het ministerie organiseert jaarlijks vijftien reizen voor buitenlandse journalisten met als doel "de kennis over Nederland te vergoten en het beeld van ons land te verbeteren en te versterken". Dat gebeurt sinds een jaar nu ook voorafgaand aan staatsbezoeken. Een nieuwe vorm van 'Holland Branding'.
Gesprek met de koning
Vast onderdeel van deze reizen is een gesprek met de koning op Paleis Noordeinde. "Wij hebben Hollywoodsterren en een president, maar who cares, jullie hebben een koning!", zegt Chris Beytes. Hij schrijft voor het blad Grower Talks, een vakblad over land- en tuinbouw. Hij was al vijftien keer eerder in Nederland, maar een gesprek met de koning had hij nog nooit.
Hij kan niet wachten tot het zover is. Dat de koning buitenlandse journalisten ontvangt voorafgaand aan een bezoek aan het buitenland is nieuw. Het past bij wat de koning zegt te willen doen: de staatsbezoeken gebruiken om de Nederlandse handel met het buitenland te promoten.
Kosten: tienduizenden euro's
De deelnemende journalisten zijn door de Nederlandse ambassade in Washington geselecteerd op basis van de inhoud van het bezoek dat de koning straks aan de VS brengt. In zijn kielzog reist ook een grote handelsmissie mee, met deelnemers uit verschillende sectoren. De kosten voor het uitnodigen van de buitenlandse journalisten zijn tussen de 25.000 en 40.000 euro. De Amerikanen betalen hun reiskosten zelf.
Hij was zo aardig! Zo gewoon!
"Wij laten de journalisten hier alvast kennis maken met wat ze straks weer te zien krijgen in Amerika", vertelt Frans Nederstigt. Hij werkt voor de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, dat de reizen organiseert. "Dat leidt tot meer inzicht en meer kennis, iets wat je dan in hun artikelen terugziet."
Het geheim van Noordeinde
Na afloop van het gesprek met de koning zijn de zes opgewonden. "Hij was zo aardig! Zo gewoon!" Over wat Willem-Alexander allemaal gezegd heeft mogen ze niet al te veel kwijt. Dat blijft het geheim van Paleis Noordeinde.