Papieren oplage kranten daalt verder

Ook de papieren oplage van De Telegraaf liep terug ANP

Vorig jaar zijn weer minder kranten verkocht. De gedrukte oplage van alle landelijke kranten waar cijfers van bekend zijn, daalde.  

De betaalde oplage van de grootste krant, De Telegraaf, daalde met ruim 4 procent naar 455.727. Het AD daalde 6 procent, naar 369.447. De Volkskrant verkocht 5 procent minder kranten, in totaal 220.091 stuks. Trouw, het Financieele Dagblad en Het Parool liepen 3,5, 5 en bijna 12 procent terug. 

Van NRC Handelsblad en Nrc.next zijn bij het onderzoeksinstituut NOM (voorheen HOI) geen oplagecijfers bekend. 

Digitaal

De digitale oplage zit wel in de lift. De meeste kranten verkochten in 2014 meer online exemplaren dan het jaar ervoor. Grote stijger is De Telegraaf, die de digitale oplage ruim zag verdubbelen. 

Het AD, de Volkskrant en Trouw boekten iets bescheidener winsten: 19, 23 en 30 procent. Het Parool wist de digitale oplage bijna te vervijfvoudigen. 

Het Financieele Dagblad, het Nederlands Dagblad en het Reformatorisch Dagblad verkochten minder digitale exemplaren. 

Nrc.next

Nrc.next, de ochtendkrant van NRC Media, gaat dit najaar op de schop. Uit een interne e-mail die in handen is van de Volkskrant, blijkt dat de eigen redactie van de krant verdwijnt. Eén grote NRC-redactie wordt dan verantwoordelijk voor zowel de ochtend- als de avondkrant. 

Ook zal de nieuwe Nrc.next vaker stukken publiceren die ook in de middagkrant staan. De nieuwe koers moet de krant urgenter maken en beter laten concurreren met andere dagbladen.  

De papieren krant heeft het al jaren moeilijk. De oplage loopt terug en adverteerders wijken steeds vaker uit naar andere media. 

STER Reclame