De A400M tijdens een testvlucht boven Bristol in februari van dit jaar
NOS Nieuws

Ongeluk Sevilla niet eerste tegenslag A400M

Het neerstorten vandaag van een testmodel van de A400M bij Sevilla is een nieuw dieptepunt in de moeizame ontstaansgeschiedenis van dit militaire transportvliegtuig.

De vergelijking dringt zich op met de moeizame ontwikkeling van de JSF: ook de A400M kent tegenslag na tegenslag. Politieke, technische en financiële problemen volgen elkaar in snel tempo op.

De geschiedenis van het toestel begint rond de eeuwwisseling met het besluit van zeven Europese landen om een transporttoestel te bouwen dat de opvolger moet worden van het Amerikaanse transporttoestel Hercules C-130.

Romp

De Europese vliegtuigbouwer Airbus gaat het vliegtuig bouwen. Het wordt een toestel met propellers in plaats van straalmotoren. Het vertoont grote gelijkenis met de Hercules C-130, maar is wel groter.

De ondertekening van de A400M deal door Europese ministers van Defensie in december 2001

Na veel politiek getouwtrek over de financiering, ondertekenen Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje, Turkije, België en Luxemburg in 2003 een overeenkomst voor de bouw van 180 toestellen. Duitsland is de grootste afnemer met zestig exemplaren.

In 2006 begint in Bremen de bouw van de romp van het 45 meter lange en 15 meter hoge transportvliegtuig. De eindmontage gebeurt in Sevilla.

Gecanceld

Het gaat allemaal langzamer dan de opdrachtgevers voor ogen stond. Al snel treedt vertraging op bij de ontwikkeling van de motoren.

De aanvankelijke planning was dat het eerste toestel in 2009 aan Frankrijk zou worden geleverd, maar op dat moment loopt het project al drie jaar achter op het schema. Eind dat jaar is pas de eerste testvlucht.

Intussen gaat het niet goed met de orderportefeuille. Enkele deelnemende landen verlagen het aantal toestellen dat ze willen afnemen en ook bestellingen uit andere landen worden gecanceld of gereduceerd.

Aan de grond

Nog steeds zit het toestel in zijn testfase. Wel is in de zomer van 2013 het eerste exemplaar aan de Franse luchtmacht geleverd. Sinds eind vorig jaar beschikt ook Duitsland over een A400M. Dat toestel zal na het ongeluk van vandaag voorlopig aan de grond blijven.

  • EPA
    De Spaanse koning Carlos en bouwers poseren voor de A400M in juni 2008, toen het toestel voor het eerst buiten de fabriek kwam
  • AFP
    De A400M tijdens een testvlucht in Sevilla in 2009
  • EPA
    De eerste A400M voor de 'Luftwaffe' landt in december 2014 op het militaire vliegveld bij Hannover
  • EPA
    De A400M tijdens een testvlucht boven Bristol in februari van dit jaar

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl