NOS NieuwsAangepast

Eigen auto is de grootste droom in India

Door correspondent Wilma van der Maten in Chennai, India

In de showroom van Maruti, de best verkochte auto van India (bijnaam: Indiase Volkswagen), is de 28-jarige Kanika op zoek naar een auto. Ze werkt als sales manager voor een verzekeringskantoor en verdient inmiddels genoeg om zelf een auto te kunnen kopen.

Haar broer helpt haar. Ze vertelt trots dat haar ouders al twee auto's bezitten en haar broers elk een bromfiets. "Ik hou van een auto. Het geeft me een gevoel van vrijheid. Ik kan nu gaan en staan waar ik wil", zegt ze.

Ze rijdt zelfs op de slecht onderhouden Indiase wegen op het platteland. "Ik vind het juist een groot avontuur om buiten de stad uren te rijden."

Auto als droom

Bijna twaalf miljoen auto's en bromfietsen worden jaarlijks geproduceerd. India is na China het grootste autoproducerende land ter wereld.

In het opkomende India is de auto de grootste droom. Veertig miljoen Indiërs bezitten er al een. De markt is met een rap uitdijende middenklasse nog lang niet verzadigd.

Op straat staat een riksjarijder verlekkerd na een BMW te kijken. "Als ik ooit genoeg geld heb, wil ik er ook zo één." Hij slaat zich lachend op zijn knieën.

Fabrieken

Als de economie in dit tempo blijft groeien (de voorspelling is negen procent meer welvaart volgend jaar) is de kans groot dat hij in 2050 ook een Maruti bezit. Economen hebben berekend dat dan 611 miljoen Indiërs in een auto zullen rijden. Met alle gevolgen van dien voor het milieu.

Op het platteland, zoals buiten de stad Chennai, verrijzen zelfs in natuurgebieden grote autofabrieken en bedrijven van toeleveranciers om op die behoefte in te spelen.

Niet alleen binnenlandse autofabrikanten bouwen er hun fabrieken. Het Franse Renault heeft er net een grote productie-eenheid geopend. En BMW hoopt binnenkort ook de eerste luxe wagen te kunnen afleveren. Sinds zestig procent van de binnenlandse autobedrijven en ook steeds meer buitenlandse autoproducenten zich hier vestigen, staat de regio buiten Chennai bekend als het Detroit van India.

Ambitie en lef

De Indiase middenklasse groeit sneller dan het aantal auto's dat dagelijks wordt geproduceerd. "Niemand had verwacht dat de auto-industrie zo snel in India had zullen groeien, zeker niet nadat de crisis in 2008 uitbrak", zegt president-directeur Neeraj Kanwar van het bandenbedrijf Apollo. Hij behoort tot de jonge generatie Indiase managers met hoge ambities en lef.

Want toen de wereld in 2008 in die financiële crisis belandde, begon hij met de bouw van een nieuwe bandenfabriek buiten Chennai. Met machines die aan de Europese milieuregels voldoen. Zijn bedrijf is als eerste in India volledig geautomatiseerd. Robots doen het werk.

Tijdens de crisis kocht hij ook de Nederlandse bandenfabriek Vredestein. Apollo behoort nu tot de grootste bandenfabrikanten van de wereld. "Als we die overname niet hadden gedaan, was er nu een tekort aan banden in India geweest", zegt Kanwar stellig.

Wachtlijst

In de showrooms is wel een tekort aan auto's, omdat autoproducenten tijdens de crisis stopten met investeren en niet dezelfde vooruitziende blik hadden als de president-directeur van Apollo.

Kanika moet dan ook nog even geduld hebben. "Ik heb mijn auto gevonden, maar die is pas over twee maanden leverbaar", zegt ze.

Met haar staan gemiddeld 100.000 Indiërs iedere maand op een wachtlijst. Dat geeft de overheid nog even de tijd om te werken aan een oplossing voor de milieuproblemen als straks meer dan een half miljard auto's op de Indiase wegen rijden.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl