Supermarkt experimenteert met 'oude' tomaten

De soep met onverkochte tomaten wordt gemaakt in de keuken van een cateringbedrijf cateringsbedrijf Hutten

Supermarkten gooien jaarlijks voor 500 miljoen euro weg aan groenten en fruit; tomaten of uien die al zacht zijn geworden, bloemkolen die onverkoopbaar zijn omdat er een vlekje aan zit. Steeds meer ondernemers is dat een doorn in het oog.

In Veghel begint een proef waarbij van twaalf supermarkten in de regio Rotterdam tomaten en dergelijke worden verzameld die over de datum zijn. Die worden voortaan niet in de kliko gegooid, maar er worden soep en sauzen van gemaakt. Verse soep en sauzen om precies te zijn, met een maximale houdbaarheid van een dag of tien.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Onverkochte tomaten worden soep of saus

Voorlopig ligt de focus op tomatensoep en tomatensaus, twee zeer populaire producten in de supermarkt.

"Een uniek project in de wereld", zegt Bart Groesz, één van de initiatiefnemers en eigenaar van een Plus-supermarkt in Rozenburg. "We hebben de nieuwe soep voorgelegd aan een smaakpanel en iedereen was razend enthousiast. Gewoon restaurant-kwaliteit hoor. Nu is het project nog heel kleinschalig, maar ik hoop dat alle supers in Nederland aanhaken. Je kunt zo veel doen met oude groenten en fruit."

Speciale fabriek

Aan het project werken ook cateraar Hutten uit Veghel en de Wageningen Universiteit mee. De universiteit houdt zich al jaren bezig met het onderwerp duurzaamheid en voedselverspilling.

Het plan is om in Veghel later dit jaar een speciale fabriek op te zetten om de zogenoemde reststromen te verzamelen en te verwerken. Zeker de helft van de groenten en fruit die supermarkten weggooien, is nog goed bruikbaar. Die producten zijn vrij van schimmel en bacteriën.

"Zonde om weg te gooien", zegt ook Bart van Gogh van de Wageningen Universiteit. Hij was ook betrokken bij het haalbaarheidsonderzoek.

Vier maanden

De verwachting is dat de producten deze test met gemak zullen doorstaan. De soep en saus werden al voorgelegd aan consumenten die keken naar kleur, smaak, geur en textuur. In de soep zaten, behalve tomaten, ook knoflook, wortel, knolselderij, bouillonpoeder en verse kruiden.

De proef duurt vier maanden. Bij succes zal Plus de producten - met de merknaam OverLekker - gaan verkopen in alle filialen.  

STER Reclame