'Apple wil af van gratis versie Spotify'
Apple probeert grote muzieklabels zo ver te krijgen dat ze de gratis versie van muziekdienst Spotify laten vallen. Die tactiek heeft de aandacht van de Amerikaanse justitie, meldt technologiesite The Verge.
Apple verdiende voorheen veel geld met de verkoop van muziek in de iTunes Store, waar elk liedje gemiddeld voor een euro verkrijgbaar was. De populariteit van iTunes nam af door de komst van muziekdiensten als Spotify, waar de complete muziekbibliotheek te beluisteren is voor een vast bedrag per maand.
Alom wordt aangenomen dat Apple deze zomer een vergelijkbare dienst lanceert, gebaseerd op die van Beats. Dat bedrijf werd vorig jaar door Apple ingelijfd en is vooral bekend van zijn koptelefoons, maar had ook een eigen muziekdienst.
Spotify biedt behalve een betaalde versie ook een gratis versie aan, waarbij gebruikers advertenties horen, net als op de radio. Driekwart van de 60 miljoen gebruikers luistert gratis.
Als Apple erin slaagt om muzieklabels te overtuigen dat ze het gebruik van hun muziek in de gratis versie van Spotify verbieden, is dat een mokerslag voor Spotify. Ook krijgt Apple's nieuwe streaming-muziekdienst te maken met minder concurrentie als er geen gratis Spotify-variant meer is.
YouTube en Universal
Bronnen zeggen tegen The Verge dat Apple ook de invloed van YouTube op de muziekindustrie probeert te verkleinen.
YouTube, waarvan Google de eigenaar is, betaalt licentiekosten aan muzieklabels om hun muziek en videoclips op de site te kunnen tonen. Apple zou Universal Music Group, het grootste muzieklabel ter wereld, hebben aangeboden diezelfde licentiekosten te betalen als het label de samenwerking met YouTube opzegt.
Apple wil niet op het artikel op The Verge ingaan.