NOS Nieuws Binnenland Aangepast

Chaos bij NS veroorzaakte vertragingen

Door redacteur mobiliteit Olof van Joolen

Dat het treinverkeer zaterdag in het westen van het land na de sneeuwval in de soep liep, komt omdat het intern bij de NS een chaos was. Dat stelt de grootste spoorvakbond FNV.

Het personeel is volgens de bond finaal afgeknapt op de manier waarop is omgegaan met de sneeuwproblemen op het spoor afgelopen zaterdag.

Krachtproef

De winterse omstandigheden waren de eerste krachtproef voor het speciale Operationele Controle Centrum Rail (OCCR). De gedachte van het OCCR is dat 300 medewerkers van de NS, Prorail en spooraannemers onder één dak samenwerken en zo beter en sneller calamiteiten kunnen oplossen. De inrichting en oprichting ervan kostte 16 miljoen euro.

Tot zover de theorie, want de afhandeling van de problemen verliep zaterdag bijzonder chaotisch. De eerste twee uur was er volgens medewerkers die in het centrum aanwezig waren bij de NS geen hoger management aanwezig dat besluiten kon of wilde nemen over hoe te handelen.

Nieuwe treinen

Daarnaast melden dezelfde contacten dat er grote problemen met de twee nieuwste typen treinen van de NS zijn. Zowel de nieuwste dubbeldekkers als de nieuwe Sprinters kunnen niet tegen sneeuw en smeltwater. Op dit moment staan er 400 treinstellen kapot in de werkplaatsen. Dat is bijna twee keer zoveel als normaal.

Van de VIRM was bekend dat er problemen waren. Ook vorig jaar vielen veel van dit soort treinen uit. Daarop kondigden de spoorwegen aan ze aan te passen.

Smeltwater

De verbeteringen blijken onvoldoende want opnieuw gaan computers in de dubbeldekker stuk doordat smeltwater via ventilatoren in het dak naar binnen sijpelt. In totaal trok de NS 50 miljoen euro uit voor het winterklaar maken van zijn treinen.

De nieuwe Sprinter is al langer een probleemgeval. De trein kampt onder normale omstandigheden al met een rammelend beveiligingssysteem. Hij is ook ingevoerd voordat hij ooit in de sneeuw is getest. De spoorwegen wilden dat deze maand in Tsjechië gaan doen, maar de praktijk heeft ze ingehaald. De FNV waarschuwde al voor het invallen van de winter voor problemen met de nieuwe Sprinters.

Afgeknapt

NS-personeel is volgens de grootste spoorwegvakbond FNV finaal afgeknapt op de manier waarop is omgegaan met de sneeuwproblemen. Dat zegt FNV-bestuurder Roel Berghuis. Een serie reclamespotjes van NS en Prorail waarin de organisaties stellen de winterproblemen onder controle te hebben, versterkt de ergernis.

Inmiddels is gestopt met het uitzenden van de commercials. Berghuis roept de NS op eindelijk de problemen op te lossen. Zijn oproep heeft een eerste resultaat behaald. Komende donderdag gaat de NS met de spoorwegvakbonden praten over de winterproblemen.

STER reclame