Hoe LinkedIn geld verdient aan 350 miljoen cv's
In 2015 heb je geen curriculum vitae meer nodig. Daar heb je LinkedIn voor. Het netwerk heeft inmiddels 350 miljoen gebruikers, maakte het bedrijf gisteren bekend. Maar het netwerk wil meer zijn dan alleen je openbare zakelijke profiel. Dit is hun strategie.
Drie manieren
Het netwerk verdient op drie manieren geld. LinkedIn beschikt over veel gebruikersinformatie. Deze informatie kunnen recruiters, mensen die voor werkgevers medewerkers zoeken, tegen betaling gebruiken. Dit brengt het meeste geld op, het laatste kwartaal bijna 400 miljoen dollar.
Daarnaast gaat het netwerk aan bedrijven betaald advies leveren op het gebied van marketing en communicatie. Ten slotte kunnen gebruikers een abonnement nemen op de websites, waarna ze volgens LinkedIn hun zakelijke leven beter kunnen inrichten.
De juiste opleiding
LinkedIn kocht begin april voor 1,7 miljard dollar Lynda.com. Dat is een website waar gebruikers tegen betaling onderwijs krijgen via videocursussen.
Normaal gesproken kopen technologiebedrijven jonge ondernemingen die pas een paar jaar bestaan. LinkedIn koos ervoor om een ‘veteraan’ uit de educatie-wereld binnen te halen, die al vanaf de eerste dag winst maakt.
Waarschijnlijk heeft LinkedIn het platform gekocht om een totaalpakket te kunnen aanbieden aan gebruikers, denkt technologiesite Re/code. Heb je niet de juiste opleiding? Dan kun je die via LinkedIn alsnog volgen.
Publicatieplatform
Maar LinkedIn wil nog meer. Sinds enige tijd heeft het netwerk een publicatieplatform, waar professionals via een blog hun kennis en ervaringen kunnen delen. Dat was tot voor kort vooral bedoeld voor bekende zakenmensen zoals Microsoft-oprichter Bill Gates.
In februari zette het netwerk de deur open voor iedereen. “Het is onze grote wens dat LinkedIn het belangrijkste professionele publicatieplatform wordt”, zei Ryan Roslansky. Hij is bij LinkedIn verantwoordelijk voor het platform.