Het incassobureau kan een deurwaarder inschakelen
NOS Nieuws

Consumentenbond opent meldpunt klachten incassobureaus

Intimiderende brieven, dreiging met inbeslagname en hoge boetes. Incassobureaus gebruiken deze middelen vaak en dat is niet altijd terecht, zegt de Consumentenbond. De organisatie begint daarom een meldpunt voor misstanden bij incasso's.

Er komen bij de Consumentenbond steeds meer klachten binnen over intimiderend en soms zelfs onbeschoft gedrag van incassobureaus. Het sturen van incasso's is een volledig geautomatiseerd systeem geworden en de bureaus zijn vaak onbereikbaar.

Menselijke maat

De menselijke maat is zoek, stelt de Consumentenbond. "Er kunnen allerlei redenen zijn waarom een rekening niet betaald wordt. Omdat je het vergeet, omdat je het niet kan betalen maar ook omdat je een rekening onterecht vindt. En daar wordt in zo'n groot geautomatiseerd systeem geen rekening mee gehouden", zegt een woordvoerder van de bond op NPO Radio 1. "Mensen die willen uitleggen waarom ze niet betalen, kunnen nergens terecht en dat is erg frustrerend."

Er bestaat al wel een klachtenregeling via de Nederlandse Vereniging van Incasso-ondernemingen maar die komt uit de eigen branche en is niet onafhankelijk. "Het is toch een slager die zijn eigen vlees keurt."

Uit de reacties die bij het meldpunt binnenkomen, worden de grootste knelpunten gehaald en daarmee gaat de Consumentenbond naar de betrokkenen. "Gaat het om de hoogte van de kosten, dan stappen we naar de politiek om te bespreken of de kosten omlaag kunnen. Gaat het om intimiderend gedrag, dan gaan we natuurlijk naar de incassobranche."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl