Via Airbnb kunnen mensen hun huis als vakantiebestemming verhuren ANP

Veel Nederlanders delen nog niet of nauwelijks hun bezittingen met anderen. Daarnaast wordt er nog relatief weinig gebruik gemaakt van diensten als Uber en Airbnb. Dat blijkt uit onderzoek van online marktonderzoeker Multiscope.

Negen van de tien Nederlanders zouden volgens het onderzoek nog nooit een dienst of product hebben geleend, gebruikt of aangeboden via een online netwerk. Als spullen al worden uitgeleend, is dat vaak aan een bekende.

Met onbekenden spullen delen lijkt nog een te grote stap. Voornaamste belemmering is de angst dat het product kapot terugkomt.

Kennis delen

Wie wel wil delen, doet dat het liefst in de vorm van kennis. Zowel aan de kant van het lenen als aan de kant van het uitlenen staat kennis op nummer een. Daarnaast zijn mensen voornamelijk bereid om gereedschap te lenen en boeken uit te lenen.

Start-ups Ticketswap, waarbij je online je ticket kunt verkopen, Thuisafgehaald en Peerby, een dienst om allerhande dingen te delen, zijn populair onder gebruikers. Een auto delen is minder geliefd.

Negatieve publiciteit

Opvallend is dat twee bekende Amerikaanse diensten, Airbnb en Uber, tot nu toe weinig voet aan de grond krijgen. Dat zal deels te maken hebben met de nog kleine omvang van beide, maar mogelijk ook met de negatieve publiciteit die er rond beide jonge bedrijven hangt.

Vooral bij Uber's dienst UberPOP, waarbij particulieren mensen tegen betaling vervoeren, lijkt dit het geval te zijn.

STER reclame