Na volgend seizoen stopt Philips als shirtsponsor van PSV ANP
NOS Voetbal Binnenland

'Nieuwe shirtsponsor biedt PSV kansen'

Het afhaken van Philips als shirtsponsor van PSV zorgt voor gemengde gevoelens in Eindhoven. Het elektronica-concern is volgend seizoen voor het laatst te zien op het shirt van de kampioen.

"Aan de ene kant is er een verbinding voor het leven. De naam 'Philips' zit in de drie letters van de club. Maar wij zien het ook als een kans om te groeien", zegt directeur Toon Gerbrands van PSV.

"Het shirt komt vrij en daarnaast blijft Philips een behoorlijke co-sponsor, misschien wel de beste van Nederland. In dat opzicht is het voor ons gunstig qua commerciële inkomsten. We kunnen daardoor een stap omhoog zetten", verklaart Gerbrands.

Philips zelf sluit zich aan bij die woorden. "We willen een stap opzij doen en ruimte maken voor een nieuwe shirtsponsor, waarmee PSV verder kan groeien. Daarnaast willen we ons meer richten op de kernactiviteiten van het bedrijf: verlichting en gezondheidszorg."

Band blijft bestaan

Harrie Timmermans, voorzitter van de supportersvereniging van PSV, denkt dat zijn club het ook zonder Philips op het shirt zal redden. "Het zal ontzettend wennen zijn, maar we zitten hier in de economisch beste regio van Nederland. Het zou mooi zijn als dat tot uiting komt op het prachtige rood-witte shirt", zegt hij tegen Studio 040.

"Maar ik kan me voorstellen dat mensen het vervelend vinden. De band tussen PSV en Philips is al 102 jaar oud."

Timmermans benadrukt dat de band tussen PSV en Philips gewoon blijft bestaan. "Philips geeft ruimte aan een andere shirtsponsor. Ze schroeven het sponsorbedrag terug, maar ze blijven nog altijd een belangrijke sponsor."

Toekomst

Volgens Gerbrands neemt PSV de tijd om een opvolger te vinden, aangezien Philips pas na volgend seizoen stopt. "Meest ideaal zou zijn als we het einde van dit jaar duidelijkheid hebben. Maar is het iets later, dan is het ook nog wel te managen. Niemand heeft er ooit aan gedacht dat de naam Philips van het shirt af zou gaan. Niemand heeft zich ooit gemeld, maar wij konden ook niet de markt op. Vanaf vandaag kunnen we aan de slag."

Een ding is al wel duidelijk: er zal geen concurrerend bedrijf van Philips op het shirt komen. Bedrijven als Sony en Samsung hoeven zich niet te melden in Eindhoven. "Er komt een clausule in het nieuwe sponsorcontract dat de nieuwe shirtsponsor zich goed moet verhouden tot Philips", meldt het bedrijf.

Inbraak

Vanochtend werd even gesuggereerd dat de inbraak van vannacht bij de fanshop in het Philips Stadion iets te maken zou hebben met het nieuws over de shirtsponsoring. Er werden shirts en jassen gestolen.

De pui van het pand is vernield en er is veel glasschade, zegt een politiewoordvoerder. Zowel de politie als PSV gaat ervan uit dat de diefstal niets te maken heeft met het nieuws.

Bij de fanshop werden de ruiten gegooid Sophie Beer / Studio 040

STER reclame