Openbaar vervoer Amsterdam wordt duurzaam
Amsterdam wil binnen tien jaar alle stadsbussen op diesel vervangen door bussen met een minder vervuilende aandrijving. Net als de huidige trams en metro's gaan ze rijden op groene stroom en later mogelijk op waterstof.
De afspraken die het gemeentelijk vervoersbedrijf GVB daarover heeft gemaakt met de gemeente zijn gisteren goedgekeurd door het college van burgemeester en wethouders. De elektrische bussen worden gemaakt door het Brabantse bedrijf VDL.
Volgens een van de initiatiefnemers, wethouder Choho voor duurzaamheid, rijden er binnen twee jaar al veertig elektrische bussen rond in Amsterdam. Daarnaast worden ook de ponten op het IJ elektrisch. Bovendien komen er op verschillende plaatsen in Amsterdam zonnepanelen, zoals op bushokjes en gebouwen.
Complete vloot
Amsterdam is de eerste gemeente die de volledige verduurzaming van het openbaar vervoer aankondigt. Er zijn meer gemeenten die het busvervoer volledig elektrisch willen maken.
De hele sector heeft de ambitie om voor 2026 de complete vloot van vijfduizend stadsbussen in Nederland uitstootvrij te krijgen.
De gemeente Arnhem rijdt al sinds 1949 met trolleybussen, elektrische bussen met bovenleiding. Op Schiermonnikoog rijden zes bussen, die sinds 2013 elektrisch zijn.
De provincie Brabant is dit jaar begonnen met de inzet van vijftien bussen met accu's. Utrecht en Maastricht experimenteren op kleine schaal met volledig elektrische bussen.
Schone lucht
Een belangrijk doel dat met de overgang naar volledig elektrisch openbaar vervoer wordt bereikt is de verbetering van de luchtkwaliteit. In Amsterdam wordt op verschillende plaatsen in de stad de wettelijke norm voor fijnstof en stikstofoxiden overschreden.
Wethouder Choho zegt in de Volkskrant dat hij niet weet hoeveel de stadsbussen op diesel aan de slechte luchtkwaliteit bijdragen, maar hij gaat ervan uit dat de problemen worden opgelost door de inzet van uitstootvrije bussen.
Op NPO Radio 1 zei hij dat het een flinke investering is, maar naarmate er meer elektrische bussen worden gebouwd, worden ze goedkoper. Bovendien wordt Nederland er een stuk schoner op.