Boete Omroep Max vanwege Heel Holland Bakt
Heel Holland Bakt gaat Omroep Max geld kosten. Het Commissariaat voor de Media geeft de omroep een boete van 162.000 euro, omdat Ahold de kans krijgt geld te verdienen met Heel Holland Bakt-producten. Tijdens het tweede seizoen van het programma was bij Albert Heijn en Bol.com, eigendom van Ahold, exclusief een serie bakproducten te koop onder de noemer Heel Holland Bakt.
"Daarmee heeft Ahold kunnen profiteren van het succes van een met publiek geld gefinancierd programma", stelt het Commissariaat. "Omroep MAX heeft dit mogelijk gemaakt door de merchandiserechten op het programma Heel Holland Bakt uit handen te geven."
Profiteren
Daarmee heeft de omroep volgens het Commissariaat het zogenoemde dienstbaarheidsverbod overtreden. Commerciële partijen mogen niet profiteren van het succes van programma's van de publieke omroep, maar Ahold heeft dat dus wel gedaan.
Voor de licentie van Heel Holland Bakt heeft Omroep Max een contract gesloten met de commerciële tak van de Britse omroep BBC, die het oorspronkelijke format The Great British Bake-off uitzendt. Daarin was ook vastgelegd dat Omroep Max geen merchandise-rechten op het programma zou krijgen en dat het merk en logo zouden worden overgedragen aan de BBC.
Wij hebben hier niets mee te maken en we verdienen er ook niks aan.
Daarmee had Omroep Max afstand gedaan van alle rechten op merchandising, redeneert het Commissariaat. Overigens heeft Ahold de merchandiserechten van de BBC verkregen.
Omroep Max-baas Jan Slagter liet in september al aan de Telegraaf weten dat hij boos was over de deal tussen Ahold en de BBC. "Wij hebben hier niets mee te maken en we verdienen er ook niks aan. De BBC buit nu ons succes uit en daar baal ik van. Niet omdat we er geen geld voor krijgen, maar ik had het zelf nooit zo gedaan."
Sinterklaasjournaal
Vorige maand deelde het Commissariaat voor de Media ook al een boete uit aan de NTR. De omroep had in het Sinterklaasjournaal zijn eigen Sinterklaasjournaal-inpakpapier te vaak laten zien. De mediawaakhond vond dat de NTR er zo reclame voor heeft gemaakt.