Sperzieboontjes: niet uit Kenia of Marokko, maar bijvoorbeeld uit Noord-Holland. ANP
NOS Nieuws Economie

Terug naar vroeger met online-verswinkels

Puurdichtbij.nl, Vers-bestellen.nl, Versplaza.com, Marktlokaal.com, Eerlijkbeter.nl: de verkopers van vers via internet schieten als paddestoelen uit de grond. Gebruikmakend van internet en sociale media spelen zij in op de huidige trend: steeds meer consumenten willen ambachtelijke, verse producten van dichtbij. Die komen dus van de lokale slager, de groenteman, de kaas- en visboer.

Een toverwoord daarbij lijkt 'authentiek'. De Rijksuniversiteit Groningen doet momenteel onderzoek naar dat fenomeen. Laurens Sloot, verbonden aan die universiteit: "Wat is dat nou, authenticiteit? Denken consumenten dan aan 'origineel', 'terug naar vroeger', 'ingrediënten zonder e-nummers', dat soort zaken?"

Meer betalen

En is de consument ook bereid wat extra's te betalen voor bijvoorbeeld een lokaal geproduceerde kipfilet? Volgens Sloot zegt 60 procent van de mensen wel authentieke producten te willen kopen en daar ook 25 procent extra voor te willen betalen. "Maar in de praktijk blijkt het 5 tot 10 procent te zijn dat extra wil betalen."

Volgens Sloot willen we best meer betalen, maar kunnen we dat niet. "Feit is toch dat tweederde van de bevolking een modaal of onder-modaal inkomen heeft. Er zijn vele uitgaven: vakantie, meubels, schoolgeld van de kinderen. We hebben ontzettend veel sympathie voor dit soort initiatieven, maar als we voor het schap staan, heeft onze portemonnee toch een belangrijke stem in het kapittel."

Terug naar vroeger?

Vakblad Distrifood heeft er al tientallen geteld; lokale online-aanbieders die de traditionele supermarkt te slim af proberen te zijn. Kees van Vliet bijvoorbeeld met Eerlijkbeter.nl. Hij hamert op de kwaliteit van producten. Wil hij terug naar de tijd van vroeger?

"Ik hoef niet terug naar vroeger, maar ik mis wel een heleboel van wat we vroeger hadden. Het pure, ambachtelijke raakt steeds verder op de achtergrond. Het vakmanschap van de slager, de groenteman, dat dreigen we kwijt te raken. Er gebeurt steeds meer waarvan we denken: dit klopt niet. Daarom dit initiatief. We willen terug naar hoe het ooit bedoeld is."

Spielerei

Sloot noemt al die initiatieven voorlopig Spielerei, als je tenminste kijkt naar de omzet van de initiatieven. Hij houdt het op amper 2 procent van alles wat we momenteel uitgeven aan vers in supermarkten en speciaalzaken (jaarlijks totaal circa 20 miljard euro).

"Maar je moet deze ontwikkeling wel degelijk serieus nemen. De nieuwe technologie maakt mogelijk dat de boer of de slager als lokale producent weer rechtstreeks contact heeft met lokale consumenten. En je ziet nu ook dat er commerciële jongens instappen, zoals Rocket Internet die achter verssite Bonativo.nl zitten (en ook achter Zalando). Consumenten willen weten waar hun eten vandaan komt, daar spelen deze partijen op in."

Kansen voor de super

Op termijn biedt dit ook kansen voor supermarkten. Sloot: "Als door deze trend het belang van lokale producten toeneemt, kun je daar ook als supermarkt op inspelen. Waarom verkoopt een super geen brood van de lokale bakker? Waarom trek je niet samen op in plaats van elkaar te beconcurreren?"

Vooral zelfstandige ondernemers van Albert Heijn of bijvoorbeeld Plus, willen graag regionale of lokale producten toevoegen aan de grote strakke formule die landelijk centraal zo is geregeld. "Een beetje van jezelf en een beetje van Maggi, dat zie ik als het ideale model. Ook voor de supermarkten."

STER reclame