Topman Lufthansa heeft geen idee over motief

Persconferentie over gecrashte toestel Germanwings

Topman Carsten Spohr van Lufthansa is verbijsterd over het feit dat de co-piloot het toestel van Germanwings waarschijnlijk bewust heeft laten neerstorten. "In je ergste nachtmerrie kun je je niet voorstellen dat dit in ons bedrijf gebeurt", zei hij op een persconferentie.

"We hebben geen idee waarom de co-piloot tot deze verschrikkelijke daad is gekomen. Over zijn motief kunnen we alleen maar speculeren."

Erkende tests

Spohr benadrukt dat het cockpitpersoneel van Lufthansa zeer zorgvuldig wordt gekozen. "De kandidaten worden niet alleen cognitief en technisch onderzocht, maar ook psychologisch. Dat gebeurt met internationaal erkende tests." 

De co-piloot begon in 2008 met zijn vliegopleiding en is sinds 2013 co-piloot bij Lufthansa. "Hij was 100 procent geschikt om te vliegen. Zijn vliegvaardigheden waren onberispelijk", zei Spohr.

Deze vliegramp en de waarschijnlijke oorzaak is volgens Spohr het meest verschrikkelijke wat de  luchtvaartmaatschappij in zijn geschiedenis is overkomen, maar het is wel een incident. Veiligheid staat bij Lufthansa altijd voorop, aldus Spohr.

Code intoetsen

Lufthansa heeft een duidelijke procedure voor situaties waarbij er maar één piloot in de cockpit is. De piloot die buiten staat, kan een code intoetsen bij de deur, waarna er binnen een belletje gaat. Als degene in de cockpit niet reageert, bijvoorbeeld omdat hij onwel is geworden, gaat de deur automatisch open. De piloot in de cockpit kan dit wel blokkeren.

Spohr weet niet wat er in dit geval is gebeurd. "De gezagvoerder heeft de code, die iedereen uit zijn hoofd kent, mogelijk niet ingetoetst. Of de co-piloot heeft de deur geblokkeerd."