Werk aan het spoor na koperdiefstal
NOS Nieuws

ProRail onderzoekt eigen aanbestedingen

De raad van commissarissen van ProRail stelt een onderzoek in naar de aanbesteding van vier onderhoudscontracten. Aanleiding voor het onderzoek zijn kritische geluiden over het aanbestedingsproces binnen ProRail zelf.

Accountant PwC gaat op verzoek van de raad na of de wet is overtreden bij aanbestedingen. RTLZ meldde vanochtend dat dat mogelijk het geval is. De directie onder leiding van de inmiddels opgestapte ProRail-topvrouw Marion Gout zou interne waarschuwingen over het proces hebben genegeerd.

Vier bedrijven, Volker Rail, Strukton Rail, Asset Rail en Bam, haalden afgelopen zomer de opdracht binnen om tien jaar lang het spoor te mogen onderhouden in één regio. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het verhelpen van sein- en wisselstoringen of het repareren van gebroken bovenleidingen.

Pilot

Het gaat om de regio's Gelre2, Wadden, Den Haag en Twente. Concurrenten van de vier spooraannemers kregen volgens RTLZ geen kans om de opdracht binnen te slepen, waarmee ProRail de Aanbestedingswet en Mededingingswet zou hebben overtreden.

ProRail spreekt tegen dat er bedrijven zijn buitengesloten. Woordvoerder Elles in 't Hout zegt dat het om een specialistische markt gaat en er simpelweg niet meer dan vier spooraannemers zijn. Bij de aanbestedingen hebben zich volgens de spoorbeheerder dan ook geen andere geïnteresseerde partijen gemeld.

In 't Hout zegt dat de aanbestedingen pilots waren en elke spooraannemer het onderhoud in één regio heeft gekregen. Ook gaat het alleen om de manier van aanbesteden. Ook de met de spooraannemers gemaakte contractuele afspraken zijn veranderd. "Om het zekere voor het onzekere te nemen wordt nu op verzoek van de raad van commissarissen onderzocht of het op deze manier kan en mag volgens de wet", zegt In 't Hout.

Verklaring

De conclusies van het onderzoek van PwC worden meegenomen in de nieuwe manier van aanbesteden. Er volgen nog aanbestedingen in zestien andere regio's.

In een vanochtend uitgegeven verklaring schrijft ProRail dat de manier van opdrachten vergeven in een overgang verkeert. Vroeger gebeurde de gunning onderhands, maar de aanbesteding moet nu openbaar gebeuren. "Uit het oogpunt van bedrijfszekerheid en continuïteit kunnen we niet in een klap van onderhands gunnen naar openbaar aanbesteden gaan", laat de spoorbeheerder weten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl