Nederlandse winkels blijven achter bij rest Europa
Het jaar 2014 eindigde voor de Nederlandse detailhandel positief. Voor het eerst in zes jaar tijd was sprake van groei van verkopen. Maar ondanks dit herstel, blijven 'onze' winkels achter bij de detailhandel in andere Europese landen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.
De gemiddelde volumegroei in Europa bedroeg vorig jaar bijna 2 procent, terwijl de Nederlandse detailhandel niet verder kwam dan 1 procent. In slechts 8 van de 28 Europese landen was de groei minder dan in ons land.
In buurlanden als België en Duitsland zagen winkeliers met respectievelijk 1,1 en 1,7 procent iets meer groei. Luxemburg staat bovenaan, met een omzetgroei van ruim 9 procent. Estland en Roemenië staan op de tweede en derde plek.
Consumptie
De Nederlandse winkels presteren al sinds de kredietcrisis van 2008 minder goed dan de winkeliers in buurlanden, terwijl deze in de jaren voor de crisis juist sterker groeide. De teruggang valt samen met de afname van consumptie van huishoudens tussen 2009 en 2014. Nederlanders zagen vier jaar lang - tussen 2010 en 2013 - hun koopkracht afnemen.
Ook speelden de ontwikkelingen op de huizenmarkt de consumptie parten. In 2014 was de consumptie in ons land bijna vijf procent minder dan in 2008. In België en Duitsland werd er circa 5,5 procent meer geconsumeerd.