John de Mol met zijn portret in The Wall of Fame in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
NOS Nieuws

Mediagigant was ooit bang om meneer Alberti te zijn

De wil om te winnen en gedrevenheid typeren hem, de introverte mediatycoon die zelf niet van media-aandacht houdt, maar wel rijk werd door gewone mensen beroemd te maken.

Huwelijk van John de Mol en Willeke Alberti (1975)

Als 21-jarige trouwt De Mol met de tien jaar oudere, bekende zangeres Willeke Alberti. In een interview zegt hij: "Een van mijn belangrijkste drijfveren was mijn werkelijk martelende angst om 'meneer Alberti' te worden, daarom heb ik er toen zo verbeten de beuk in gegooid. Ik wilde dat etiket koste wat kost vermijden. Ik heb me daar vreselijk door laten opnaaien." Om zijn leven tot een succes te maken, werkt hij sindsdien honderd uur per week.

Medisch Centrum West (1991)

Zijn eerste succes krijgt hij in 1984 als producer van het Britse commerciële muziekprogramma Eurochart Top 50, gepresenteerd door zijn zus Linda. Doorbreken doet hij in 1988 met Medisch Centrum West. Met John de Mol Producties stapt hij de nieuwe commerciële televisiewereld van de jaren 90 in. Hij staat bekend om zijn goedkope producties die aanslaan bij het grote publiek. Hij maakt hits als Koffietijd en Het spijt me.

Toch weet RTL hem steeds vaker uit te spelen tegen die andere televisiemaker: Joop van den Ende. De twee besluiten in 1996 te fuseren tot Endemol. De twee verschillen enorm van karakter, maar delen een afschuw van de culturele elite.

Mislukking

In datzelfde jaar beleeft hij zijn grootste mislukking. Hij start het commerciële station Sport 7, dat hem in totaal meer dan een miljard euro kost. Hij weet wat het publiek wil zien, maar leert van het fiasco dat het publiek niet altijd van verandering houdt.

Twee jaar later gaat Endemol naar de beurs. De Mol wordt directeur, moet balansen lezen en naar vergaderingen van aandeelhouders. Hij wordt er niet gelukkig van.

Beursgang Endemol (1998)

In 1999 bedenkt De Mol het programma dat nog steeds geldt als het moederconcept van alle huidige realityshows: Big Brother. Een groep onbekende Nederlanders gaat samen in een huis wonen met camera's die continu alles filmen. Het wordt zijn internationale doorbraak.

Big Brother (1999)

De programmaformule wordt verkocht aan 72 landen en dat is voor het Spaanse Telefonica aanleiding Endemol over te nemen. De Mol wordt met deze deal in een klap miljardair; hij houdt er 1,4 miljard euro aan over. Maar poenerigheid is hem vreemd, al koopt hij wel een privé-vliegtuig, zodat hij tenminste onderweg kan roken.

Deal met Telefonica (2000)

De Mol wil weer programma's bedenken en maken, maar dat leuren langs omroepen vindt hij vreselijk. Daarom start hij in 2005 zijn eigen zender: Talpa, het Latijnse woord voor mol. Ondanks een sterrenstal, aangevoerd door zijn zus Linda, wordt de zender geen succes.

Talpa wordt televisieproducent en maakt wereldwijd succesvolle programma's als Utopia, Ik hou van Holland en Deal or no Deal.

The Voice of Holland (2010)

In 2009 noemt The Financial Times hem in een lijst met vijftig mensen die de eerste tien jaar van deze eeuw vorm hebben gegeven.

Een nieuwe hit bedenkt hij in 2010 met The Voice of Holland. Dit programma wordt in zo'n 180 landen uitgezonden. In 2013 krijgt hij daarvoor een Emmy Award, de belangrijkste televisieprijs.

De Mol: meer doen wat ik leuk vind

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl