De autotentoonstelling in Genève
NOS Nieuws

'Laat die iCar maar komen'

  • Louis Dekker

    Verslaggever economie

  • Louis Dekker

    Verslaggever economie

Gaat Apple een iCar bouwen? Het lijkt erop. Maar de gevestigde orde slaat nog geen alarm.

Apple is niet aanwezig op de Autosalon in Genève, maar domineert toch het nieuws op de belangrijkste autobeurs van Europa. Er gaan al langer geruchten dat de technologiegigant auto’s gaat bouwen, maar door berichten in de Zwitserse media zijn die concreter geworden.

Apple zou zich hebben geregistreerd als autofabrikant. Nota bene in Zwitserland.

Geen concurrent

Het bedrijf bevestigt noch ontkent, maar de autowereld reageert massaal. “Logisch. Want als zo’n groot bedrijf iets van plan is, dan gebeurt het ook”, zegt Sergio Marchionne. De topman van Fiat, Chrysler en Ferrari juicht de komst van de iCar toe.

“Het is goed dat Apple de zaak gaat opschudden. Dat is precies wat de auto-industrie nodig heeft: een nieuwe speler die de zaak op scherp zet, dat is goed voor iedereen. Daar worden we beter van. Laat maar komen.”

Anderen zien Apple nog niet echt als een concurrent. “Ik weet niet of ze beseffen hoe ingewikkeld het is auto’s te ontwerpen en te bouwen”, benadrukt Volvo-directielid Alain Visser. “Ik lees de verhalen met belangstelling, maar ik moet het allemaal nog zien hoor.”

Visser schat in dat bedrijven als Apple, Google of Microsoft zich zouden vertillen aan het ontwikkelen en bouwen van een auto. “Het lijkt me niet zinvol. Waarom zou een bedrijf als Apple tot zo’n onvoorstelbaar gecompliceerde industrie willen toetreden? Ik zie het niet. Een veilige auto bouwen is namelijk niet simpel. Anderzijds: alles is mogelijk in deze industrie. Kijk maar naar Tesla.”

Het Japanse Nissan ziet louter voordelen als Apple echt aan het vierwieler-avontuur begint. “Het is mooi als technologiebedrijven in auto’s stappen”, zegt Roel de Vries.

De Nederlander is op het hoofdkwartier in Yokohama verantwoordelijk voor de wereldwijde marketing van Nissan. “Baanbrekende technologie maakt de auto weer cool. Zeker als je denkt aan de toekomst: grotendeels zelfrijdende auto’s en auto’s die voortdurend verbonden zijn met internet. Ze moeten als het ware met elkaar praten", zegt de Vries.

Het is nu al een mondiale vechtmarkt met dunne winstmarges.

Roelant de Waard, Ford Europa

“Mobiliteit en technologie gaan samenwonen op vier wielen. Met Apple en ook met Google erbij wordt het alleen maar spannender en beter. Het is aan ons om auto’s te maken die in die concurrentiestrijd overeind blijven.”

Toch is er twijfel over de haalbaarheid van de iCar of ‘project Titan’.

Roelant de Waard, de verkoop- en marketingdirecteur van Ford Europa, is niet bang. “Want ik zie het op korte termijn echt niet gebeuren. Als ik Apple was, zou ik goed nadenken en focussen op toegevoegde waarde. Dat is niet auto’s produceren, want er is al overcapaciteit. Het is nu al een mondiale vechtmarkt met dunne winstmarges.”

De Waard verwacht dat Apple, Google en Microsoft de banden met autofabrikanten zullen versterken. “Er is nu al samenwerking en dat gaat inniger worden. Strategische allianties. Bijvoorbeeld om samen het dashboard 2.0 te ontwerpen en de auto met internet te verbinden. Die iCar zie ik voorlopig dus niet rijden. Maar zeg nooit nooit.”

Wegplukken

Naar verluidt heeft Apple al tientallen mensen uit de autobranche gecontracteerd. Zo zouden onder meer werknemers zijn weggeplukt bij de elektrische-autofabrikant Tesla. Maar ook dat bericht is officieel niet meer dan een gerucht.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl