Geboortezegel krijgt na 18 jaar een facelift
Achttien jaar lang kreeg veel geboortepost een ooievaar op de envelop geplakt. Vandaag gaat de grote vogel met pensioen en introduceert PostNL een nieuwe postzegel.
Aan ontwerpster Marenthe Otten de eer om met een nieuw ontwerp te komen. Ze mocht haar creativiteit grotendeels de vrije loop laten, op een paar voorwaarden van PostNL na. De nieuwe zegel moest "eenvoud, vrolijkheid en dynamiek" uitstralen. Daarnaast moest het een breed publiek aanspreken en zowel op jongetjes als op meisjes van toepassing zijn.
Weglaten
Otten diende diverse schetsen in bij PostNL. Ze kwam tot dertig icoontjes rond het babythema. Dat vond PostNL te veel. "De kunst van het weglaten" was volgens de ontwerpster "erg spannend".
Het resulteerde in een kleurrijke zegel met symbolen die al van ver opvallen: een hobbelpaard, een flesje, een kinderwagen. Attributen die menig ouder en kind zullen herkennen.
Of deze zegel net als zijn voorganger ook achttien jaar meegaat, moet blijken. "Maar het zou wel een hele eer zijn", zegt ontwerpster Otten.