De belangrijkste envelop in Hollywood
NOS Nieuws

75ste verjaardag voor Oscar-icoon: de envelop

"And the Oscar goes to..." mag dan de bekendste zin zijn uit de Oscar-ceremonie, een goede tweede is misschien wel "The envelope please". Het Oscar-icoon 'viert' dit jaar een jubileum: de enveloppen worden voor de 75ste keer gebruikt.

De eerste paar jaar was er geen spannend moment met ingehouden adem. Alle winnaars werden drie maanden voor de uitreiking op de hoogte gebracht dat ze hadden gewonnen.

Toen er later wel een ceremonie werd gehouden, was er aanvankelijk nog geen envelop. Journalisten konden de namen van de winnaars vooraf krijgen, op voorwaarde dat ze de uitslag geheim zouden houden tot de Oscars waren uitgereikt. Omdat die regel te vaak werd geschonden, koos de Academy in 1940 voor meer geheimhouding en werd de envelop geïntroduceerd.

Geen ondergeschoven kindje

Hoewel de envelop dus al decennia meedraait, was het tot voor kort een ondergeschoven kindje in de ceremonie: een papiertje in gebroken wit met een logootje van een Oscar-beeldje erop. Pas vijf jaar geleden kwam er wat Hollywood-flair bij kijken.

In 2011 nam ontwerper Marc Friedland het design flink op de schop. Elke envelop kost nu 200 dollar en is zo'n 100 gram zwaar. De enveloppen worden handgemaakt, de buitenkant is van goudpapier en het binnenwerk is bordeauxrood, speciaal geïmporteerd uit Duitsland. Voor het maken zijn zo'n 110 manuren voor nodig.

"We wilden ze zo maken dat het een aandenken wordt. Je moet hem niet kunnen verfrommelen en weggooien. Het moet gewicht uitstralen."

Ontwerper Marc Friedland met een van de enveloppen van dit jaar
'The envelope please'

In totaal worden er drie setjes met enveloppen gemaakt, waarvan twee reserve zijn voor als er iets misgaat. Mochten de reserve-exemplaren niet nodig zijn, dan worden ze vernietigd, om de exclusiviteit van het origineel te behouden.

De kaartjes die in de enveloppen gaan, met de namen van de winnaars erop, worden voor alle genomineerden gemaakt. Als alle stemmen geteld zijn, zijn er twee accountants die enveloppen vullen met de winnaars en de rest vernietigen.

Dummy-proof

De accountants zijn dan de enigen ter wereld die de uitslag weten, totdat de presentator de uitslag wereldkundig maakt.

Ook over dat moment heeft Friedland goed nagedacht. "We hebben hem zo gemaakt dat het er niet alleen mooi uitziet, maar je ook makkelijk het kaartje met de winnaar eruit kan halen", zegt Friedland. "Ze zijn dummy-proof."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl