Mohammed krijgt eigen glossy
In juni komt er een nieuwe glossy in de schappen. De Mohammed moet vooroordelen over de profeet bestrijden, zegt initiatiefnemer Brahim Bourzik.
Bourzik, die hoofdredacteur is van de Moslimkrant, loopt al een tijd rond met het idee om een glossy over de profeet te beginnen. De recente ontwikkelingen in Europa hebben dat proces versneld.
Weinig kennis
Hij wil dat de glossy vooral informatief is. "Veel moslimjongeren weten heel weinig over de islam en de profeet. Ze weten dat ze geen varkensvlees, alcohol en seks mogen, maar ze weten niet hoe de vader en moeder van de profeet heten of dat de profeet met een joodse vrouw getrouwd was."
"Als onze kinderen dat al niet weten, dan moeten we het niet gek vinden als de Nederlanders niets over ons geloof weten. Veel mensen denken dat Mohammed een moordenaar en een pedofiel is," zegt Bourzik. "Die mensen willen we informeren."
Boekhandel
De eenmalige uitgave komt in juni uit, vlak voor de ramadan. "We hopen dat de betere boekhandel de glossy gaat verkopen. En we willen hem slijten bij moskeeën en scholen."
Eerder deze maand verscheen de glossy Jezus, een initiatief van uitgever Lente Media en samengesteld door schrijver Arthur Japin.