De vestiging van het warenhuis in Hoog Catharijne in Utrecht ANP

De gesprekken over V&D gaan vandaag weer verder. Er ligt een concept-reddingsplan op tafel, waarin de verhuurders de huur van de panden halveren in ruil voor meer zeggenschap over de inrichting van de winkels. Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing en retail aan de Nyenrode Business Universiteit, over dat plan en de toekomst van V&D.

Kun je met zo'n plan het bedrijf redden?

"V&D moet iets aan de kostenkant doen, want de winkels zijn nu niet rendabel. Dit is een manier om dat te doen, net zoals de loonsverlaging. Alleen betekent meer regie voor de verhuurder ook dat je formule wat meer onder druk komt te staan. En dat is over het algemeen niet best."

Wat zouden de verhuurders kunnen gaan verlangen?

"Zij zouden kunnen zeggen dat ze bepaalde goede meters willen onderverhuren aan partijen die meer betalen en die voor hen zeer interessant zijn. Het is maar de vraag of die voor V&D ook interessant zijn."

Dan houdt V&D de verdomhoekjes over?

"Dat is wel heel zwart-wit gesteld, maar het risico zit er wel. Je bent gewoon de regie kwijt over het geheel van je formule. Van je lay-out en van de manier waarop je winkels ogen en overkomen op de klant."

Is dit hoe de Bijenkorf te werk gaat?

"De Bijenkorf verhuurt inderdaad stukken van de winkel onder, maar behoudt daarbij wel zelf de regie. Ze bepalen zelf, in overleg met de shop-in-shop, om hoeveel vierkante meters het gaat. De omzetten zijn ook vaak resultaatafhankelijk, dus die afspraken zijn helemaal in handen van de Bijenkorf zelf."

Hoe schat u het plan in?

"Ik zie het als uitstel om een echte reorganisatie voor te bereiden. Een hervorming lijkt onafwendbaar. Misschien heeft eigenaar Sun Capital daar toch lang mee gewacht. Het kan ook zijn dat Sun een wat minder schadelijke exit voorbereidt, dat ze de winkel willen verkopen aan een andere partij. Dat gaat natuurlijk altijd beter als het kostenniveau wat lager is."

Doet Sun Capital dat goed?

"Het is natuurlijk een Amerikaanse manier van handelen. Tegelijkertijd gaat het natuurlijk om veel geld. Zij staan daar veel minder emotioneel in dan wij Nederlanders. Voor ons is V&D echt een instituut, voor hen is het een investering."

Is de tijd van het warenhuis voorbij?

"Dat is de vraag. Ik denk dat er aan de bovenkant van de markt nog zeker een mogelijkheid is, zoals voor de Bijenkorf. Ook omdat er nog geen concurrentie is voor al die luxemerken onder één dak. Maar de tijd van het type warenhuis als V&D zou zomaar voorbij kunnen zijn."

Professor Kitty Koelemeijer Twitter

STER reclame