Een Comac-medewerkster bij een schaalmodel van het type C191 EPA

De Nederlandse en Chinese overheid gaan intensiever samenwerken op het gebied van de luchtvaart. Dat is goed nieuws voor de Nederlandse luchtvaartindustrie. 

De Chinese luchtvaart wordt namelijk nog steeds gedomineerd door staatsbedrijven, die zonder dekking van hun regering niet bereid zijn om te investeren in het opbouwen van langdurige relaties. Door de overeenkomst die minister Kamp van Economische Zaken vandaag met de Chinese overheid sloot, gaan die deuren wel open.

"Normaal moet je als Nederlands bedrijf in concurrentie met Chinese bedrijven proberen zaken te doen en dat gaat makkelijker als er een overeenkomst tussen overheden boven staat", zei minister Kamp op de tweede dag van zijn bezoek aan China.

'Afspraken gemaakt met de Chinezen'

Minister Kamp bij de Fokkerfabriek in Langfang Marieke de Vries / NOS

Veel ambitie

De Chinese luchtvaartindustrie is de snelst groeiende luchtvaartindustrie ter wereld. De ambities zijn groot. Niet alleen willen Chinese luchtvaartmaatschappijen de komende twintig jaar flink uitbreiden met bij elkaar ongeveer 2000 toestellen, ze ontwikkelen daarnaast een eigen toestel, de Comac (C919). Ook zijn ze in sneltreinvaart hun kennis op het gebied van ruimtevaart aan het uitbreiden.

Voor bedrijven als Fokker Elmo, dat onder meer bedradingen voor vliegtuigen maakt, biedt China grote kansen. "Wij denken met onze achtergrond en erfenis als vliegtuigbouwer goed aan te kunnen sluiten bij de ambities van de Chinezen, die graag in de toekomst een abc'tje willen. Dus naast Airbus en Boeing, ook China", zegt commercieel directeur Adriaan Leyte. 

"De ambities zijn dus heel groot om de nummer drie in de wereld te worden. Wij denken met de ervaring die we in Nederland hebben, ook met onze kennisinstituten, daar een mooie rol in te kunnen spelen." Concreet kan Leyte niet worden, maar de deals waarover nu wordt onderhandeld, lopen in de tientallen miljoenen euro's.

Fokker in China

STER reclame