Truckers boos over Duits minimumloon

Chauffeurs moeten minstens 8,50 euro per uur ontvangen zodra ze de Duitse grens oversteken. ANP

De invoering van het wettelijk minimumloon in Duitsland zorgt voor woede bij buitenlandse transportbedrijven. De wet geldt ook voor buitenlandse vrachtwagenchauffeurs die door Duitsland rijden. Na klachten uit meerdere landen buigt de Europese Commissie zich nu over de kwestie.

Vrachtwagenchauffeurs die door Duitsland rijden, werden voorheen betaald volgens loonafspraken uit hun eigen land. Maar nu Duitsland sinds dit jaar een minimumloon heeft, moeten ze minstens 8,50 euro per uur ontvangen zodra ze de Duitse grens oversteken.

De wet geldt ook voor chauffeurs die op doorreis zijn. Bedrijven die dat niet doen, riskeren een boete van een half miljoen euro. 

Het uurloon van onze chauffeurs ligt tussen de 2 en 4 euro.

Woordvoerder Tsjechische brancheorganisatie

Met name transportondernemers uit Polen en Tsjechië maken zich zorgen. Zij vrezen dat de nieuwe wet tot grote economische problemen in de sector leidt. 

"Het uurloon van onze chauffeurs ligt tussen 2 en 4 euro. Nu moeten we ineens vier keer zoveel betalen. Dat is financieel onmogelijk", zegt een woordvoerder van de grootste Tsjechische brancheorganisatie voor transport en logistiek.

Administratieve last

Ook Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft kritiek. TLN zegt geen problemen te hebben met de hoogte van het uurloon, maar wel met de administratieve last die de regelgeving met zich meebrengt.

Werkgevers moeten aantonen dat hun chauffeurs voor de in Duitsland gewerkte uren ten minste 8,50 euro ontvangen. Dat betekent dat aan de Duitse autoriteiten moet worden doorgegeven wie het werk doet, hoe lang en waar er wordt gewerkt. Volgens TLN is dat overbodig omdat de Nederlandse cao ver boven het Duitse minimumloon ligt.

Europese Commissie

TLN heeft de Europese Commissie om opheldering gevraagd. Ook organisaties uit andere landen, waaronder Polen en Tsjechië, dienden in Brussel een klacht in. Ze vinden dat de Duitse regel in strijd is met de Europese wetgeving, die het vrije verkeer van goederen waarborgt. De Europese Commissie gaat dit onderzoeken.

De Duitse regering wil de maatregel doorzetten om loondumping in de sector te voorkomen en stelde 2000 extra mensen aan om de controles uit te voeren.

STER Reclame