Facebook is op zoek naar manieren om geld te verdienen aan Messenger en WhatsApp. Dat schrijft The Wall Street Journal na uitspraken van een Facebook-topman op een conferentie in Duitsland.
De topman haast zich er wel bij te zeggen dat Facebook voorzichtig wil omgaan met advertenties in de twee apps. "We willen mensen niet het gevoel geven van een advertentie-invasie. Dat is niet de manier." In plaats daarvan denkt hij volgens The Wall Street Journal meer aan gesponsorde content, al wordt niet duidelijk hoe hij dat precies voor zich ziet.
Messenger zou het voortouw krijgen bij het uitproberen van manieren om geld te verdienen; pas daarna volgt WhatsApp.
Webcare
Facebook zou Messenger ook aantrekkelijker willen maken als een middel voor bedrijven om te communiceren met klanten. Als voorbeeld geeft de topman een klant die via de chat-app van Facebook een vlucht kan omboeken. Veel bedrijven bieden zulke webcare al veel langer aan via Facebook-pagina's, met name via rivaal Twitter.
Volgens de topman zit er geen fusie aan te komen tussen Messenger en WhatsApp. Hij zegt dat de twee chat-apps daarvoor te verschillend zijn.
Gisteren bleek uit onderzoek dat 9,4 miljoen Nederlanders actief gebruik maken van WhatsApp, dat sinds vorig jaar eigendom is van Facebook.
Ook Messenger zit in de lift, maar dat komt voornamelijk doordat chatten via de Facebook-app onmogelijk is gemaakt en Messenger daarvoor nu een vereiste is.