'Duurzaam ondernemen zal winnen'

Windmolens langs de A6 ANP

Steeds meer bedrijven maken serieus werk van 'duurzaam ondernemen'. Dat geldt zowel voor het midden- en kleinbedrijf als voor multinationals. Voorbeelden van deze trend zijn Gulpener, La Place, DSM, Philips, Unilever en C&A.

Dat concludeert netwerkorganisatie MVO Nederland in haar tweejaarlijkse trendrapport. MVO wil bedrijven inspireren, verbinden en versterken op het punt van maatschappelijk verantwoord ondernemen, om zo tot een groenere en socialere economie te komen.

Volgens de organisatie zorgt bijvoorbeeld nieuwe technologie voor een flinke versnelling om dat doel te bereiken. "Door nieuwe technologie kunnen we zuiniger met dingen omgaan", zegt Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland. "Chips, apps, sensoren en drones zorgen voor meer duurzame economische groei, het verlagen van de CO2-uitstoot en het terugdringen van verspilling."

Als mooi voorbeeld noemt hij de deeleconomie. "Allerlei bedrijvigheid rondom het efficiënter gebruiken van bijvoorbeeld auto's, woningen of apparatuur. De consument staat er ook steeds meer voor open."

Geld verdienen

Volgens Lageweg is er ook steeds meer geld mee te verdienen. MVO Nederland verwacht dat de Nederlandse sector van schone technologie kan groeien van 10 miljard euro nu naar 30 miljard euro in 2020. "Bedrijven die sterk zijn verbonden aan fossiele energie, zijn op hun retour. Bedrijven met een actief klimaatbeleid presteren inmiddels 20 procent beter dan bedrijven die maar afwachten."

Te langzaam

Overigens is MVO Nederland van mening dat de ontwikkelingen nog wel sneller kunnen. "Want de grote massa - zowel bij bedrijven als bij consumenten - is nog steeds niet goed bezig. Er gaat nog veel mis, maar uiteindelijk gaat duurzaam ondernemen winnen."

STER Reclame