Leerlingen gaan steeds minder vaak 's middags naar huis. ANP

Steeds minder basisscholen met traditionele onderwijstijden

time icon

Steeds meer scholen stappen af van traditionele onderwijstijden waarbij kinderen tussen de middag naar huis gaan. Bijna 1 op de 5 basisscholen verplicht de kinderen om op school te blijven om samen met de leerkrachten te lunchen. 

Voor de ouders is dat een stuk makkelijker als ze werken. Maar het betekent ook minder pauze en hogere werkdruk voor veel onderwijzers. 

Traditioneel

Drie op de vijf basisscholen hebben nog traditionele onderwijstijden, blijkt uit een onderzoek in opdracht van het ministerie van Onderwijs. 

Daarbij krijgen de kinderen in de ochtend en middag les en hebben ze tussendoor de mogelijkheid om thuis te lunchen. Woensdag- of vrijdagmiddag hebben de leerlingen vrij.  Maar bijna 40 procent van de scholen die dat model gebruikt, is van plan om voor andere schooltijden te kiezen. 

Continurooster

Van de alternatieve schooltijden is het continurooster het meest populair. Daarbij zitten kinderen van bijvoorbeeld 8.15 uur tot 14.45 uur aan één stuk door op school en eten zij samen met onderwijzers. Daarvoor hebben ze maximaal een half uur de tijd. Daarna mogen de kinderen even buiten spelen. Woensdag- of vrijdagmiddag hebben de kinderen vrij. 

Na de lessen worden de kinderen opgehaald door de ouders of kunnen zij terecht bij de naschoolse opvang.  Ook populair voor scholen die een ander rooster overwegen is het 5-gelijke dagen model. Dat gaat uit van hetzelfde principe als het continurooster maar daarbij is er geen vrije middag op woensdag of vrijdag. 

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

'Het is nu minder hectisch'

Voor- en nadelen

Aan het continurooster en het 5-gelijke dagen model zitten voor- en nadelen. Onderwijspersoneel geeft aan dat het meer rust geeft in de school omdat kinderen het gebouw niet tussentijds verlaten. Ook hebben onderwijzers meer ruimte na afloop van de lessen om verder te werken. 

Maar leerkrachten klagen ook over een te korte pauze door de nieuwe onderwijstijden. Veel onderwijzers eten met de kinderen mee en kunnen pas echt pauze nemen na afloop van de lessen. Ook vindt een deel van de onderwijzers dat het continurooster de werkdruk verhoogt.

Werkende ouders

Sinds een paar jaar krijgen scholen steeds meer ruimte voor flexibele onderwijstijden. Zo kunnen ouders hun werk beter combineren met de schooltijden van de kinderen. 

STER Reclame