De ochtendkranten van vandaag NOS

In bijna alle Nederlandse kranten staan cartoons, in reactie op de aanslag op het Franse weekblad Charlie Hebdo. Verschillende kranten kiezen voor een tekening uit het blad zelf.

Naast een grote foto van het moment waarop een terrorist een agent doodschiet buiten het kantoor, heeft De Telegraaf de laatste cartoon van de vermoorde hoofdredacteur Stéphane Charbonnier afgedrukt. Binnenin is de tekening paginagroot weergegeven. 

NRC Next heeft zowel op de voor- als op de achterzijde een cartoon. Voorop staat een Charlie Hebdo-cartoonist die tongzoent met een moslim onder de Franse tekst 'De liefde is sterker dan de haat'. Achterop staan terroristen die met een enorme Charlie Hebdo worden verjaagd. 

De krant heeft bovendien drie kogelgaten afgedrukt op alle pagina's. 

De Volkskrant zette nadrukkelijk geen cartoon op de voorpagina, maar een foto van het stille protest in Parijs. Hoofdredacteur Remarque legt de keuze uit op Twitter. "Wij verkiezen op voorpagina journalistiek boven getuigenis. Dat is vrije keuze. De cartoons staan uiteraard ruim in de krant."

Binnenin is een cartoon te vinden van Jos Collignon. Hij prees gistermiddag de "bewonderenswaardige dappere houding " van het satirische tijdschrift. 

Het Nederlands Dagblad (ND) schrijft in het hoofdredactioneel commentaar dat het "fundamenteel atheïstische Charlie Hebdo" commentaar leverde op onder meer de drie monotheïstische godsdiensten. 

De krant schrijft: "Blijkbaar is het ene commentaar het andere niet. Wij voelen ons altijd vrij en veilig om in deze krant te schrijven dat de islam een valse godsdienst is; dat Allah niet de enige God is, de Vader van onze verlosser Jezus Christus; dat Mohammed zijn volgelingen heeft vergiftigd met een dodelijke dwaalleer die hun ziel, de wereldvrede en alles daartussenin bedreigt. Het kan hier allemaal geschreven worden." 

Het Nederlands Dagblad wijst erop dat er ook wel christenen zijn die menen dat blasfemische spot nergens toe kan dienen, "Maar juist in de reacties die satire teweegbrengt, kan een radicale scheiding zichtbaar worden tussen ware en valse godsdienst." Het commentaar in de krant sluit af met de stelling dat satire, zelfs wanneer ze de waarheid niet kent, wel de waarheid aan het licht kan brengen. 

Veel internationale kranten kiezen ervoor om met een illustratie te beginnen. De teneur is dat de pen machtiger is dan het zwaard. 

Andere brengen een eerbetoon aan het werk van Charlie Hebdo door een bloemlezing van cartoons uit het blad te plaatsen. Ook kiezen veel kranten ervoor prominent Je Suis Charlie op de voorpagina te zetten, de hashtag waarmee op sociale media solidariteit met het blad werd betuigd. Een enkele keer wordt er ook gekozen voor een (bijna) geheel zwarte of blanco pagina.

STER reclame