Trajectcontroles zouden effectiever zijn dan een lagere maximumsnelheid ANP

De ANWB heeft er geen moeite mee als de trajectcontroles op de snelwegen rond de grote steden worden uitgebreid. De milieuwethouders van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht hebben staatssecretaris Mansveld om meer trajectcontroles gevraagd om zo de luchtkwaliteit te verbeteren.

"Trajectcontroles zijn niet alleen goed voor de volksgezondheid, maar ook voor de verkeersveiligheid", zei ANWB-beleidsmedewerker Arjen de Bakker in Radio EenVandaag. Hij benadrukt dat de maximumsnelheid wel 100 km/u moet blijven en niet moet worden verlaagd naar 80 km/u. "Maar daar hoor ik de wethouders gelukkig niet over."

Effectiever

In hun brief aan Mansveld schrijven de vier wethouders dat trajectcontroles effectiever zijn om de uitstoot van stikstofdioxide terug te dringen dan een lagere maximumsnelheid. Desondanks zijn de afgelopen jaren veertien trajectcontroles opgeheven; er zijn er nu nog zes over.

De wethouders hebben meer ideeën om de luchtkwaliteit in de vier grote steden te verbeteren en ook daarvoor vragen ze hulp en geld aan het Rijk. Ze willen onder meer variabele parkeertarieven kunnen hanteren, waarbij vervuilende auto's meer betalen dan schone auto's. Ook willen ze een vignettensysteem invoeren voor touringcars.

Grote steden willen meer trajectcontroles

'Beetje overdreven'

De ANWB vindt de plannen "eigenlijk een beetje overdreven". Volgens De Bakker is de lucht in Nederland de afgelopen decennia veel schoner geworden en is er nog maar een paar kilometer snelweg die niet aan de Europese normen voldoet.

Die opmerking kwam hem in Radio EenVandaag op scherpe kritiek te staan van Jan Rotmans, hoogleraar Duurzaamheid aan de Erasmus Universiteit. "Vergeleken met andere landen is de lucht in Nederland nog steeds relatief vuil. Ik vind het een schandalige reactie van de ANWB."

Scooters

In de brief van de wethouders staat verder dat de steden vervuilende scooters willen aanpakken. Afgelopen najaar nam de Tweede Kamer hierover al een motie aan. Daarin staat dat eigenaren van tweetaktscooters moeten worden gestimuleerd om hun vervuilende scooter om te ruilen voor een elektrisch exemplaar. De steden willen daar graag mee aan de slag.

De ANWB juicht dat toe. "Er is heel veel beleid over de auto en de vrachtauto, maar er is nauwelijks beleid over de uitstoot van scooters. Een sloopregeling lijkt me een prachtige maatregel", aldus De Bakker.

STER reclame