The interview wordt toch in een aantal bioscopen uitgezonden AFP

Nu filmproducent Sony heeft besloten dat The Interview toch in de bioscoop te zien zal zijn, kan de film wel eens veel geld gaan opleveren, zegt correspondent Wouter Zwart. "Als er straks een cultstatus ontstaat, dan zou het zo maar een kaskraker kunnen worden."

Aanvankelijk wilde Sony de film over een complot om de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un te vermoorden niet vertonen na dreigementen van hackers. Volgens de Amerikaanse regering komen de hackers uit Noord-Korea. 

Sony luistert naar kritiek

Veel Amerikanen vonden dat de VS de vrijheid van meningsuiting niet opzij moest zetten.

Correspondent Wouter Zwart

Dat de filmproducent de film toch gaat vertonen heeft te maken met de verontwaardiging die volgde op het besluit. "Die kritiek kwam onder meer van Obama. Veel Amerikanen vonden dat de VS de vrijheid van meningsuiting niet opzij moest zetten. Geen zelfcensuur moet toepassen uit angst voor geweld en terrorisme." 

Na die kritiek besloot Sony de film toch in een aantal filmhuizen te draaien. Er wordt zelfs gekeken naar andere exploitatie-manieren, bijvoorbeeld door de film 'on demand' aan te bieden. 

Van flauwe comedy naar filmhit

Veel grote bioscoopketens zijn nog huiverig om de film te vertonen uit angst voor problemen, maar een aantal laat zich daar niet door weerhouden.

Zwart: "Dat slaat aan bij het publiek. Er was iemand die net kaartjes had gekocht en zei: nou ga ik op een avond film kijken en terrorisme bestrijden. Dat is heel goed voor een film zoals deze, want dan krijgt die een soort cultstatus." 

De filmhuizen die de film draaien lijken er een slaatje uit te slaan, zegt Zwart. "Zo is er een filmhuis dat 'freedom fries', vrijheidsfrietjes, en Amerikaanse appeltaart verkoopt bij de film. Ze garanderen dat het een ultra-Amerikaanse avond wordt. Daarmee willen ze uitdragen dat de vrijheid in de VS niet hoeft te leiden onder terrorismedreiging."

STER reclame