Opnieuw ontslagen bij KPN, maar ook nieuwe banen. ANP XTRA

KPN schrapt 580 banen bij het onderdeel Zakelijke Markt. Dat is volgens KPN noodzakelijk omdat het bedrijf veel zakelijke klanten heeft verloren als gevolg van de economische crisis. Ook kiezen bedrijven vaker voor goedkopere communicatiediensten.

Eerder dit jaar kondigde KPN al aan dat er de komende twee jaar 1500 tot 2000 banen verdwijnen. Daar komen deze 580 bovenop. Gedwongen ontslagen zijn niet uitgesloten. Bij KPN werken 15.000 mensen, een kleine 7000 werken bij het onderdeel Zakelijke Markt.

Kosten

Deze extra reorganisatie komt niet als een verrassing. Eerder liet KPN-topman Eelco Blok al weten dat de zakelijke markt snel verandert en dat kostenbesparingen noodzakelijk zijn om overeind te blijven. 

KPN wil met de reorganisatie vanaf 2016 ongeveer 45 miljoen euro per jaar besparen.  De reorganisatie zelf kost 50 miljoen euro en die kosten neemt KPN in de cijfers over de eerste helft van volgend jaar mee.

KPN-bestuursvoorzitter Eelco Blok in het NOS Radio 1 Journaal

Bij KPN verdwijnen nog eens 580 extra banen

KPN heeft vooral last van de economische crisis. "Er zijn veel bedrijven failliet gegaan, dus die vallen weg als klant van ons", aldus een woordvoerder van KPN. "Andere bedrijven krimpen en dat betekent minder werknemers die een telefoon- en internetaansluiting nodig hebben."

Ook merkt KPN dat zakelijke klanten terughoudender zijn met investeringen in hun communicatiemiddelen. "En als ze dat wel doen, kiezen ze vaker voor eenvoudigere en technologisch nieuwere systemen, waar KPN minder werk aan heeft", aldus de woordvoerder. "Bijvoorbeeld bellen via internet en diensten als Cloud en Hosting."

Nieuwe banen

KPN maakte tegelijkertijd ook bekend dat het bedrijf bij de consumententak 200 nieuwe mensen gaat aannemen. Het gaat om monteurs die bestaande klanten beter moeten helpen en nieuwe klanten sneller moeten aansluiten.

KPN voert een zware strijd met allerlei andere aanbieders in de markt. "Maar daar zien we nu wel groei in", aldus de woordvoerder. Het gaat dan om mobiele aansluitingen en thuispakketten met telefoon, internet en televisie.

KPN zag de omzet vorig jaar dalen met 10 procent tot 8,5 miljard euro. De nettowinst daalde met 7 procent tot 293 miljoen euro.

STER reclame