Rechter verbiedt UberPOP

ANP

Technologiebedrijf Uber moet stoppen met de goedkope taxidienst UberPOP. Dat heeft de voorzieningenrechter bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven in een kort geding besloten.

De Inspectie Leefomgeving en Transport eiste dat Uber stopt met het aanbieden van UberPOP, op last van een dwangsom van maximaal 100.000 euro. De rechter is het eens met de Inspectie dat het gaat om illegaal taxivervoer. Via een kort geding hoopte Uber die eis van de Inspectie van tafel te krijgen. 

Via UberPOP rijden particulieren in hun eigen auto klanten rond voor de helft van de prijs van een taxi. Klanten kunnen zo'n chauffeur via de Uber-app bestellen. De Inspectie Leefomgeving en Transport vindt het een illegale snordersdienst. Het verbod geldt alleen voor UberPOP. Er rijden ook chauffeurs van Uber rond met een vergunning, die dienst mag gewoon blijven bestaan.

Uber zegt in beroep te gaan tegen de uitspraak. En de UberPOP-chauffeurs blijven ondanks het verbod gewoon rijden.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Uitspraak van de rechter over UberPOP

Taxibranche blij

Brancheorganisatie KNV Taxi is blij met de uitspraak. "Het is een geruststelling dat de Nederlandse wet ook geldt voor een bedrijf met heel veel Amerikaanse dollars", zegt Hubert Andela van KNV Taxi. "We hebben niet de illusie dat Uber zal stoppen met zijn activiteiten. We hopen alleen dat ze doorgaan binnen de Nederlandse wet en dat kan prima."

Volgens Andela moeten UberPOP-chauffeurs nu maar een taxivergunning halen en kunnen ze daarna weer gaan rijden. "In tegenstelling tot in het buitenland is het in Nederland heel gemakkelijk om taxi-ondernemer te worden."

Georganiseerd liften

Voor de rechter in Den Haag betoogde de advocaat van Uber eerder dat UberPOP geen illegaal taxivervoer is, maar als een soort georganiseerd liften moet worden gezien. Chauffeurs zouden er hooguit wat van de vaste kosten van hun auto mee terugverdienen. 

Volgens landsadvocaat Marije Batting gaat het wel degelijk om commerciële activiteiten. De Inspectie beschouwt UberPOP-chauffeurs als snorders, die taxivervoer aanbieden zonder over een vergunning te beschikken. Uber faciliteert volgens de inspectie en is daarom medepleger van illegale activiteiten. Daarmee geeft de rechter volgens economie-verslaggever Bart Kamphuis de overheid gelijk in de stelling dat UberPOP gelijk is aan snorren. "Een particulier die als chauffeur deze taxidienst aanbiedt is gelijk te stellen aan een snorder en dat is dus hartstikke illegaal."

Uitbreiding

Vorige week breidde UberPOP nog uit van Amsterdam naar Rotterdam en Den Haag. Naast de zaak bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven, lopen er ook nog strafrechtelijke procedures tegen individuele UberPOP-chauffeurs. Vier Amsterdamse chauffeurs kregen in oktober ieder een boete van 1500 euro. En in Rotterdam werden vrijdag één dag na de start verschillende chauffeurs beboet. 

Uber gaat in beroep tegen de boetes en zegt ze te zullen betalen als ze gehandhaafd blijven.

STER Reclame