De verkoop van speelgoed via internet groeit hard Sponzen Ridder / Flickr / Creative Commons - by-nc-nd

'Kleine speelgoedwinkel verdwijnt uit straatbeeld'

time icon

Het aantal zelfstandige speelgoedwinkels in Nederland is sinds 2003 meer dan gehalveerd. Waren het er tien jaar geleden nog ruim 750, nu hebben ketens als Bart Smit, Intertoys en Blokker nog maar 300 'ongeorganiseerde' concurrenten.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van marktonderzoeker Locatus. Retailexperts van ING en Rabobank vrezen dat de trend onomkeerbaar is en dat de zelfstandige speelgoedwinkels eenzelfde lot is beschoren als cd-winkels, videotheken, reisbureaus, elektronica- en fotozaken. Die zijn de laatste jaren nagenoeg uit het straatbeeld verdwenen.

"Een groot paradijs waar je de hele dag in rondloopt"

Verslaggever Jeroen Schutijser vanuit speelgoedwinkel Zevenspoor in Zevenhuizen

De laatste cijfers van internetwinkels doen ook het ergste vrezen voor de speelgoedbranche, want het snelstgroeiende segment online is speelgoed. De omzet van de online-verkoop van speelgoed steeg in 2013 met 27 procent tot 105 miljoen euro.

STER Reclame