Spoorbrug te laag, waterpeil moet zakken
Rijkswaterstaat verlaagt het peil in het nieuwe Máximakanaal tijdelijk met 4 centimeter. Dat gebeurt omdat een spoorbrug bij Rosmalen aan één kant vier centimeter te laag is aangelegd.
ProRail moet met de aannemer van de spoorbrug in overleg en het probleem oplossen, zegt Rijkswaterstaat. Totdat de brug is verhoogd, verlaagt de dienst het waterpeil om het risico op een botsing tussen geladen schepen en de spoorbrug te verkleinen.
Kunstmatig
"Er is bij de bouw wel rekening gehouden met een marge, maar er zijn altijd omstandigheden die het risico op een botsing vergroten", zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. Zo kan water opwaaien door de wind, kunnen golven ontstaan als het water uit een sluis loopt of kan een schip per ongeluk net iets hoger geladen zijn.
Rijkswaterstaat kan het peil kunstmatig verlagen, maar doet dat liever niet. Hoelang het duurt voordat ProRail en aannemer Boskalis het probleem hebben opgelost, is onduidelijk. "Een fysieke oplossing van het probleem kan wel even duren", aldus de woordvoerder van Rijkswaterstaat.
ProRail
In totaal zijn er acht bruggen over het nieuwe kanaal gebouwd. Dat de 40 meter lange spoorbrug te laag ligt, werd vorige maand ontdekt. De fout is volgens bouwer Boskalis ontstaan tijdens het storten van het beton, daarbij is er een afwijking ontstaan.
Boskalis noemt de kwestie een storm in een glas water. Op de plek waar de schepen varen is de brug hoog genoeg, benadrukt een woordvoerder. Aan een kant is de brug weliswaar 4 centimeter te laag, maar aan de andere kant is de spoorbrug volgens Boskalis 10 centimeter te hoog.
"We kunnen dit heel gemakkelijk en veilig oplossen door aan de onderkant van de brug een paar centimeter betonnen opdeklaag af te halen", zegt een woordvoerder. Daarover wordt nu overleg gevoerd met ProRail. Die organisatie benadrukt dat de constructieve veiligheid van de brug niet in het geding is.
Ingebruikname
De waterweg wordt op 19 december officieel in gebruik genomen. Vanochtend werd het nieuwe kanaal aangesloten op de Zuid-Willemsvaart bij Den Bosch.
Eerder waren er problemen omdat er water weglekte. Zodra het nieuwe acht kilometer lange kanaal is geopend voor het scheepvaartverkeer, hoeven schepen niet meer over de Zuid-Willemsvaart door de binnenstad van Den Bosch te varen.