Webwinkels misleiden met nepaanbiedingen

Veel aanbiedingen van speelgoed in online winkels zijn nep Coen Nij Bijvank

Webwinkels misleiden Sinterklaas en andere consumenten met kortingen op speelgoed die helemaal geen kortingen zijn. Zo is bij bol.com bijna 73 procent van de aanbiedingen op speelgoed nep, meldt de Consumentenbond. 

Speelgoedartikelen worden vaak voor prijzen aangeboden die gepresenteerd worden als kortingen, maar die in werkelijkheid niet zijn afgeprijsd. Er is simpelweg een hogere 'van-prijs' bijgezet.

Nepaanbieding op bol.com NOS

De foto hierboven is een voorbeeld van zo'n nepaanbieding. Op bol.com staat dat het prinsessenkasteel oorspronkelijk 169 euro kostte en dat de koper nu dus 40 euro bespaart. 

Misleiding, volgens de Consumentenbond. Bol.com doet net alsof het bedrijf korting geeft, terwijl het kasteel nooit 169 euro heeft gekost. De 129 euro is zelfs 10 euro meer dan het kasteel eind oktober kostte. 

"Bol.com maakt het wel heel bont"

Volgens de Consumentenbond zijn er ook webwinkels die het wel goed doen.

De Consumentenbond hield de afgelopen maanden de prijzen van speelgoedaanbiedingen bij van verscheidene online winkels. Alle onderzochte speelgoedverkopers zetten regelmatig een verzonnen 'van-prijs' bij producten zodat het lijkt alsof kopers een flinke korting krijgen. 

"Consumenten worden gelokt met kortingen die niet kloppen", zegt een woordvoerder van de Consumentenbond. "En dat mag niet. De 'van-prijs' moet wel daadwerkelijk zijn gerekend vlak voordat de korting inging."

Nepaanbiedingen

Bijna driekwart van de speelgoedaanbiedingen op bol.com is nep. Maar ook andere webwinkels laten hun prijzen voordeliger lijken dan ze zijn. Meer dan de helft van de kortingen op speelgoedartikelen op de sites van Wehkamp en Fonq klopt niet.

Ook Blokker haalt een truc uit. De winkelketen heeft wekenlang nauwelijks aanbiedingen, terwijl er wel korting gesuggereerd wordt door een doorgehaalde 'van-prijs' bij de producten te zetten. Als dat een adviesprijs is, moet Blokker dat er wel bij zetten, volgens de Consumentenbond. 

Webwinkels ontkennen

Wehkamp ontkent klanten te misleiden. Een woordvoerder laat weten dat de webshop geen voordeel behaalt aan het vermelden van een te hoge 'van-prijs'. "We dachten dat we op de goede weg waren sinds de Consumentenbond ons hier vorig jaar ook al op wees."

De woordvoerder belooft dat Wehkamp vanaf aanstaande dinsdag duidelijk bij de doorgestreepte prijzen zal vermelden dat het om adviesprijzen van leveranciers gaat.

De beschuldigingen van de Consumentenbond zijn zwaar onterecht.

Daniel Ropers, directeur Bol.com

Volgens Daniel Ropers, directeur van bol.com, zijn "de beschuldigingen van de Consumentenbond zwaar onterecht." Net als Wehkamp laat Ropers weten dat de doorgestreepte prijzen bij producten adviesprijzen zijn van de leverancier. "En daar zitten wij dan meestal onder." 

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) onderneemt geen stappen tegen de misleidende prijzen van de webwinkels. De ACM vindt het goed dat  de Consumentenbond aandacht vestigt op de misleiding. Maar de autoriteit wil pas boetes uitdelen als de Consumentenbond een verzoek daartoe doet bij de ACM. 

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Consumentenbond: webwinkels misleiden met nepaanbiedingen